Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Magnetisk vampyrkärlek efter hyllad skräckroman

Carlos Romero Cruz (Eli) i ”Låt den rätte komma in”. Foto: Matilda Rahm.
Carlos Romero Cruz (Eli) och Magdi Saleh (Oskar) i ”Låt den rätte komma in”. Foto: Matilda Rahm / © Fotograf Matilda Rahm.Kulturhuset Stadsteatern
Hanna Nordenhök. Foto: OLLE SPORRONG

”Låt den rätte komma in” har blivit teaterpjäs i Vällingby.

Hanna Nordenhök ser en ömsint uppsättning om unga bultande hjärtan och passionens oändliga tid.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Vampyrismen som kulturell trop har alltid och med framgång närt sig på gestaltningar av dunkla begär och social avvikelse, från Bram Stokers skräckroman ”Dracula” till samtida tv och populärfilm. Med sin blodsugande, överjordiska skönhet kortsluter vampyren oftast på ena eller andra viset den styrande ordning som kräver och framställer man och kvinna som de enda legitima könen. Men vampyrismen leker inte bara med sexualiteten, utan också med tiden. Den eviga ungdom och eviga odöd vampyren framlever i sina skuggor, perverterar normativa tidsuppfattningar. Hen är en varelse på kant med sin tid, en främmande kraft i den större historiens mer undanskymda vrår, och bär därmed på emancipatoriska egenskaper. 

I Kulturhuset Stadsteaterns uppsättning av Låt den rätte komma in av succémanusförfattaren John Thorne efter John Ajvide Lindqvists skräckroman, finns alla dessa symboliska lager fint gestaltade. Magdi Saleh spelar med stor tonträff huvudpersonen Oskar som en känslig och spattig tolvåring, mobbad av skolkamraterna och lika obekväm i sin tillvaro som i den egna kroppen. När han möter den gåtfulla Eli som snart visar sig vara en barnvampyr, är det som om de förenas i en känsla av att leva i en annan tid än alla andra. En egen verklighet, en annan rytm. Carlos Romero Cruz förkroppsligar det sorgsna, uråldriga barnet med stor närvaro och intensitet. Deras unga kärlek i åttiotalets köldslagna Västerort är det bultande hjärtat i en berättelse om individuation och frigörelse. 

När han möter den gåtfulla Eli som snart visar sig vara en barnvampyr, är det som om de förenas i en känsla av att leva i en annan tid än alla andra.

Men passionens tid är som bekant lika gränslös och uppmätt. Och när de älskande två i slutscenen sitter på ett tåg på väg ut mot vidderna av sin kärlek, är det Jan Modin som spelar den frågvise konduktören som en påminnelse om att också det till synes eviga har ett slut. Nyss har vi sett honom frätas sönder i solljuset i rollen som Oskars föregångare Håkan, pedofilen som varit Elis undergivna följeslagare och som hon lämnat. 

Johan Paus regi är ömsint, och även om den ibland tappar tempo med några överflödigt stämningssökande scenlösningar och en ibland väl tilltagen komisk slagsida i repliken, så mejslar den fram ett spel som drabbar. Jenny Ljungbergs grällt hipsteråttiotalsaktiga kostymestetik och scenografins bråtiga tristess, liksom scenrummets öppna fönster ut mot Vällingby centrum, ger atmosfär. 

Det finns förstås en risk med den här typen av adaptationer av romaner, inte minst när dessa också blivit film eller tv – då blir de än mer frestande att imitera. Och visst genljuder det även här av Tomas Alfredsons framgångsrika filmatisering, i både stämningar, rolltolkningar och regi. Men ensemblen har å andra sidan för mycket integritet för att det ekot ska ta över. Vad som berör med Paus uppsättning är förmågan att finstämt fånga de bärande relationerna, få dem att leva och visa fram sin magnetism. 

Teater

Låt den rätte komma in

Av Jack Thorne

Baserad på romanen och filmen av John Ajvide Lindqvist

Översättning Mia Winge

Regi Johan Paus

Scenografi och kostym Jenny Ljungberg

Ljusdesign Mira Svanberg

Ljud Pekka Tuppurainen

Mask Frida Ottosson

Dramaturg Mia Winge

Kulturhuset Stadsteatern, Vällingby

Speltid 2.5 t.

Hanna Nordenhök är författare och kritiker på Expressen Kultur. Hennes senaste bok är ”Asparna”. 

I tv-spelaren visas Kultur-Expressen. Denna gång med Eva Beckman och Daniel Sandström i debatt efter Gokväll-stormen.