Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lustfyllt när skilda världar möts i Tolvskillingsoperan

Tolvskillingsoperan: Malin Ehlin (Fingerkroksjakob). Foto: Mats Bäcker
Karolina Blixt (Fru Peachum), Sanna Gibbs (Lucy), Richard Hamrin (Jenny), Lidia Bäck (Robert med sågen) och ensemble. Foto: Nadja Sjöström.

Tolvskillingsoperan tar sig rejält efter pausen.

Mellika Melouani Melani tar farväl med ett könsöverskridande burleskeri.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Egentligen vill jag bara skriva om andra akten. Det börjar med att tre prostituerade står i nakendräkter och putsar dildosar. De stönar lojt – det kallas sexarbete. Det är sådana här ögonblick av lysande teaterinfall man kommer att komma ihåg från premiären av Folkoperans ”Tolvskillingsoperan” i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern. Lennart Jähkel bryter sig ur rollen som polischef Brown och börjar småprata med publiken. För att inte tala om Jennys Salomonsång, framförd av en förtjusande androgyn Richard Hamrin med iögonfallande kabarésvärta. Eller Karolina Blixts nyrikt trashiga fru Peachum, som framför Sexmissbrukarlåten med sin barockmezzostämma. 

Peter Gardiner (Pastor Kimball), Lennart Jähkel (Tiger Brown, polischef). Foto: Nadja Sjöström.

Men det börjar ju från början, eller på Folkoperan redan innan det. Burleskartister möter upp i foajén och leder in i salongen. På scenen finns en bar där man kan köpa drinkar med valuta man löst in i biljettkassan. Som kapitalismkritik betraktat skrivs det inte precis mellan raderna. På videoskärmar i scenens fond krängs allt från kebab till armproteser i TV-shopsannonser.

På scenen finns en bar där man kan köpa drinkar .

Det är ett perfekt valt avskedsverk för Mellika Melouani Melani vars signum under sin tid som chef på Folkoperan har varit könsöverskridande och burlesk estetik – något som är så gott som inskrivet i Bertolt Brechts scenanvisningar. Så burleskt och könsöverskridande blir det, men med en touch av 2019, där ingenting känns egentligen nytt. Gangstrarna spelas av kvinnor; burleskartister som twerkar med tofsar på skinkorna.

Maja Rung (Polly), Fredrik Lycke (Mackie Kniven) Foto: Mats Bäcker.

De brechtska illusionsbrytande effekterna skruvas upp till högsta volym. Trettonmannaorkestern, med Jonas Nydesjö i täten, marscherar in under ouvertyren, sätter sig på sina platser – och somnar medan musiken fortfarande håller på! Och sen öser det bara på i ett rasande tempo, så pass att den Weimarrepublikanska dekadensen inte alls blir så himla härlig utan känns bara skränig och oskärpt. Men tar ju sig, efter paus. Och mixen mellan skolade operaröster och trevande skådespelarröster, ur Kulturhuset Stadsteaterns ensemble, bara förhöjer. Maja Rung som Polly sjunger med en späd röst med lite jazzsväng och vars bräcklighet går i kitschkungen John Waters anda. Fredrik Lycke, vars Mackie Kniven ser ut som en industrirockare, har en fin tenor som han gärna visar upp i sin lek med operakonventioner.

Kurt Weills musik är så pass känd att alla har sin favorittolkning av låtarna nära till hands, vare sig det är från Imperiet, Nina Simone eller Nick Cave. Så trots vissa problem, som ingalunda står bortom åtgärd med lite finstämning av utfallen, så är det en lustbejakande musikteaterföreställning.   

Musikteater

Tolvskillingsoperan

Av Kurt Weill och Bertolt Brecht

Svensk text Magnus Lindman

Musikalisk ledning Jonas Nydesjö

Dirigenter Jonas Nydesjö och Marit Strindlund

Regi Mellika Melouani Melani

Scenografi och kostym Alex Tarraguël

Ljusdesign Joonas Tikkanen

Mask- och perukdesign Johanna Ruben

Koreograf Tine Matulessy

Dramaturger Sofia Fredén Magnus Lindman

Folkoperan och Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm

Speltid 3 t.

Loretto Villalobos är kritiker på Expressen Kultur.

I tv-spelaren visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen, med America Vera-Zavala och Elsa Westerstad i en intensiv debatt om Kakabaveh och hedersförtrycket.