Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kulturtanten ser genom alla de andras ruttenhet

Eva Stenson, Christer Fant, Annika Hallin, Tova Magnusson, Kalle Westerdahl.Foto: Niklas Hellgren
Tova Magnusson och Annika Hallin.Foto: Niklas Hellgren
Eva Stenson och Annika Hallin.Foto: Niklas Hellgren

Martina Montelius roman ”Oscar Levertins vänner” har blivit pjäs på Teater Brunnsgatan fyra.

Jenny Aschenbrenner ser den undertryckta desperationen i Annika Hallins ansikte.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Det lilla litterära sällskapet och dess anhang av kulturtanter och social missanpassade kufar till män åker på litteraturkryssning, det knullas i hytter, det vänstras med författare. Hela den bredspacklade nidbilden av kulturparnassens patetiska periferier ryms i Martina Montelius berättelse om Oscar Levertins vänner. En story som för några år sedan blev en roman och som nu blivit pjäs, dramatiserad av författaren själv och iscensatt på hennes egen teater. Den vad gäller absurdistiska vardagligheter och förmågan att föra farsen tätt intill tragiken så traditionstyngda Teater Brunnsgatan fyra i Stockholm.

Det är första gången på länge som jag ser en pjäs av Montelius, på senare år har jag i stället följt hennes författarskap genom hennes böcker. En rad romaner som gräver mot smärtpunkterna genom en vildvuxen djungel av halsbrytande formuleringar och drastiska lekar med stereotyper.

Så ”Oscar Levertins vänner” som teater, på just denna scen borde vara en himmelsk matchning, inte minst eftersom en för pjäsen helt klockren ensemble satts samman. Men inledningsvis är det i stället en föreställning som har svårt att hitta sitt fokus. Den infallsrikedom som i romanen blir en fascinerande fors av lika underhållande komik som iskall satir bänder här i stället isär. Delvis i och med reducerandet av historien men också med en regi av Philip Zandén som valt att accentuera det bisarra och serietidningslika i vare rollfigur. 

Det är genom henne som föreställningen tätnar till en helhet.

Det infantila geniet Jörgen är grotesk i småpojkskläder och gäll röst i Kalle Westerdahl gestalt. Tova Magnusson gör den manhaftiga Maggan som bedriver kennel samt knullar utan känslor, Christer Fant den kvinnomisshandlande kronofogden Leif och Annika Hallin den Boel som är kulturtantsdramats epicentrum. Det är hon som är ordförande i föreningen Oscar Levertins vänner, det är hon som behöver en rejäl dos utlevelse under kryssningsresan och det är hon som ska inleda sin frigörelse.

Hon är lika grotesk hon, men med ett skarpsinne som ser genom alla de andras ruttenhet. Och det är genom henne som föreställningen tätnar till en helhet. Annika Hallin gör hennes ansikte allt naknare, den undertrycka desperationen allt mer påtaglig och påträngande. Efter paus får hela det lilla sällskapets samlade förtvivlan ta plats i det avskalade scenrummet och ge den dos av allvar som behövs för att yvigheterna ska få fäste. 

”Oscar Levertins vänner” kränger sig till sist ut genom buskissnåren och hittar fram till den skarpa blick på världen som blottar det som gör ont mitt i den vanliga vardagen, den blick som jag förknippar med Martina Montelius författarskap. Den som sätter ljus på det som vi kollektivt låtsas inte finns, övergrepp på kvinnor och barn, förljugenhet och fejkad normalitet. En bluff som avslöjas just genom de karnevaliska överdrifterna. I botten av malströmmen av tokerier finns det som bränner.

 

 

Teater

OSCAR LEVERTINS VÄNNER

Av Martina Montelius

Regi och scenrum Philip Zandén

Scenrum, kostym och mask Helle Carlsson

Ljus Lenah Bergstedt

Ljud Robin Auoja

Regiassistent Alva Bratt

Med Annika Hallin, Eva Stenson, Tova Magnusson, Christer Fant, Kalle Westerdahl

Teater Brunnsgatan fyra i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern

Speltid 2.5 t.

 

Av Jenny Aschenbrenner

 

Martina Montelius är medarbetare på Expressen Kultur. Därför recenseras föreställningen av Jenny Aschenbrenner som är kritiker i Svenska Dagbladet.

 

 

När blir SD ett hot mot svensk teater?

Nytt avsnitt av ”Kulturkriget”.

Denna vecka möts Ulf Brunnberg, Suzanne Osten och Gertrud Larsson i en debatt om svensk teater.

Dessutom berättar författaren Stig Larsson om sin upplevelse av att refuseras och censureras av Dramaten ”De har sina fördomar och jag får delvis skylla mig själv – jag har ju varit så jävla otrevlig.”