Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Krävs mer än en häcksax för att snöpa patriarkatet

Ur ”Stackars Birger”.
Tobias Aspelin och Hanna Lekander i ”Stackars Birger”.Foto: Kicki Nilsson
Tobias Aspelin i ”Stackars Birger”.Foto: Kicki Nilsson
Astrid E Lindén.Foto: Privat.
Malin Berg tar andan ur hela teatern.Foto: Kicki Nilsson.

Martina Montelius ”metoo-roman” har blivit tragisk fars på Örebro länsteater. 

Astrid Lindén ser hämnden på kulturmannen och känner sig renad av skrattet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Det är världspremiär på Örebro teater, vi går att se om Martina Montelius senaste pjäs ”Stackars Birger” håller vad den lovar. 

Springs det i dörrar på Örebros gamla vackra teater? Nja… på scen finns bara en dörr att springa i – porten till den uppländska potatiskällaren där sufflösen Gisela Vannefjord fjättrat demonregissören och kulturmannen Birger König efter att han gått över gränsen en gång för mycket. För övrigt träder de olika rollkaraktärerna in och ut på scenen via ett plastdraperi. 

Men vi är inte knussliga, även om det bara finns en dörr på scenen har Stackars Birger vad vi begär av en fars; den är rapp, kroppslig och dråplig; regissören Josefin Ankarberg styr varje liten lögn så den blir en snöboll som rullar iväg och hotar att ramponera allt som kommer i dess väg.

Alla ljuger för både sig själva och varandra: Tobias Aspelins Birger med sin klockrena mansmjuka sommarpratskuliss som så fint matchar den råa konstnärsmyten. Allt han säger har vi hört förut, Martina Montelius är fena på att återanvända plattityder.

Jennifer Carzteies har sin influenser Clotilda på kornet där hon instagrammar jakten på sin fars kidnappare och Alexander Ohakas tar ut svängarna som den patetiske och en aning kinky coutryfanset Ricky. Hur härligt han biktar sig vid korvkiosken! 

Hon går och går och kommer aldrig till Coop i Åkersberga.

Minst svängrum får tyvärr Hanna Lekander, som en lite för vanlig Ulla; vi vet att hon kan mer än bära lögnerna om våra perfekta liv. 

Värst ljuger förstås Gisela och här tar Malin Berg andan ur hela teatern. Hon går och går och kommer aldrig till Coop i Åkersberga. Håller sin inre kameleont i ett säkert grepp och byter behändigt skepnad – från den kränkta sufflösdesperadon med häcksax och silvertejp, till justa polarn Fimpen som varit med om ett och annat, till en sargad och skrämmande clown, till motvillig domatrice.

Så visst fungerar farsen, men hur blir det med den utlovade tragedin? Tragedi betyder bocksång, ett drama till guden Dionyses ära, och nog kan vi enas om att Birger är en riktig bock. Men kan vi finna tragedins inre egenskaper hos ”Stackars Birger”?

Jag väljer att svara ja. Gisela Vannefjord får en släng av hybris när hon tar sitt öde och kulturmannen i egna händer och kräver sin hämnd. Även om scengolvet inte täcks av lik på slutet finns där en tillräckligt tragisk utgång: Inget har egentligen hänt, det verkar omöjligt att störta en enda liten kulturman i gruset. 

Men tack vare Martina Montelius hejdlösa och skoningslösa blick på vår tid känner vi åtminstone en lätt fläkt av katharsis; vi är renade av skrattet och luttrade av insikten: det krävs mer än en häcksax för att snöpa patriarkatet.

 

Teater

STACKARS BIRGER

Av Martina Montelius

Regi Josefin Ankarberg

Scenografi & kostymdesign Richard Andersson

Komposition Simon Steensland

Ljusdesign Joakim Brink

Med Tobias Aspelin, Malin Berg, Jennifer Carzties, Hanna Lekander och Alexander Ohakas. 

Örebro länsteater

Speltid 2.5 t.

 

Av Astrid Lindén

Martina Montelius är medarbetare på Expressen Kultur. Därför recenseras föreställningen av Astrid Lindén är frilansande kulturskribent i Örebro.

 

Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io/?id=73105&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.