Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Klara och Tiger på äventyr / Teater De Vill

Margareta Sörenson: Robert Jelineks Klara och Tiger är skapad med lätt och generös hand. Det allvarliga blir en lek.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

FAKTA

KLARA OCH TIGER PÅ ÄVENTYR – en pjäs om fantasi, mod och vänskap | Av Robert Jelinek i samarbete med DUNS

Dumma dimma! Inga plan kan lyfta, och Klara måste vänta i timmar på flygplatsen. Tillsammans med tygtigern Tiger. Lite flygrädd, men mest av allt orolig att träffa pappa och den nya halvsyster-bebisen.
Robert Jelinek har skrivit och regisserat Teater De Vills uppsättning av Klara och Tiger och man samarbetar som tidigare med DUNS, som organiserar unga med neurologiska funktionsnedsättningar. Men begränsningar är inte vad man tänker på när man ser Maria Wärme i aktion som Klara. Hon sitter visserligen i rullstol, men en människas rörlighet är ju så mycket mer än att gå och stå. Och en rullstol kan visa sig vara en dramaturgisk resurs när motspelaren Tomas Åhnstrand får köra. Han behärskar hög och rolig fart samt fantasifull rörlighet. Som Tiger med inliners gömda i pälstassarna får han sprutt på både idéer, hjul och empati.
Minsta barn förstår att flygrädslan handlar om Klaras oro inför en skild pappa och ett nytt syskon i en annan familj. Tiger fattar! Det är många teman som Jelinek tvinnar ihop, kanske några i överkant. Varför Tiger har en isbjörn och en dinosar till föräldrar, är jag till exempel inte människa att begripa.
Men Jelinek skapar teater med lätt och generös hand. Det allvarliga blir en lek man gärna prövar i tanken.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!