Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Karantänläge krävs när jaktlagen träter

Lennart Jähkel.Foto: Pontus Bergman, Sveriges Radio
Lisa Larsson spelar en av rollerna i ”Jaktlaget”.Foto: Pontus Bergman, Sveriges Radio
Ulrika Kärnborg.Foto: OLLE SPORRONG

Två jaktlag fyller sina dagar med att sabotera för varandra.

Ulrika Kärnborg lyssnar på ett radiodrama med Lennart Jähkel i en välbekant roll.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Inte Lennart Jähkel som kepsidiot än gång till, tänker jag när jag lyssnar på de inledande replikerna i Rasmus Lindbergs radiodramaserie ”Jaktlaget” i P1. 

Efter rollerna i ”Jägarna” och ”Pistvakt” finns det ett särskilt fack för Jähkel på valfri norrlandsdialekt. Nu är han där igen, i rollen som lönnaggressiv, norrländsk tjuvgubbe, om än bara i radioformat.

”En serie om livslång ovänskap”, kallas den. Tänk ”Grannfejden” möter ”Pistvakt” så förstår ni vad jag menar. Lindberg, som är både regissör och manusförfattare, har skrivit en storyline och låtit skådespelarna improvisera fram dialogen som spinner kring släkterna Marklund och Lassinantis respektive jaktlag och deras ständiga försök att sabotera för varandra. 

Livet får mer krydda då.

Fejden har pågått sedan början av 1930-talet. Ingen minns egentligen hur det började. Men, som Lennart Jähkels sjukpensionerade rollfigur Roland säger, ”bara för att man hatar någon riktigt mycket, behöver man inte veta varför”. Helt klart finns det mycket att tjäna på att veta var man har sina antipatier. Livet får mer krydda då. Och om striderna inför öppen ridå riskerar att mattas av, kan man alltid slänga en pinne på brasan genom att chikanera sina motståndare på den lokala tidningens insändarsidor. Eller försöka kapa åt sig någons arv. Av att sitta och fingra på dosetten hela dagarna, blir det inga pensionspengar.

Så där puttrar det på, i något slags följetongsform, njutbart främst för att improvisationsformen lyfter fram det välklingande Pite-målet. ”Jaktlaget” är varken högstämt findrama som pjäserna på gamla Radioteatern, eller svart och briljant som till exempel dramathrillern ”De dödas röster”. Den är valhänt och samtidigt rätt mysig buskis, men bara ett ordentligt karantänläge kan få mig att orka igenom alla de fyra avsnitten.

 

Radioteater

JAKTLAGET

Storyline och regi Rasmus Lindberg 

Medverkande och improviserad dialog Lennart Jähkel, Lisa Larsson, Charlotte Lindmark, Pär Andersson, Anton Hennix Raukola, Fred Broman, Sigrid Runeberg och Hedvig Runeberg.

Musik Iiris Viljanen

Teknik och ljuddesign Calle Andersson

Dramaturg Camilla Blomqvist och Magnus Lindman

P1 Drama

Sveriges Radio Play

Fyra avsnitt

 

Ulrika Kärnborg är författare och medarbetare på Expressen Kultur. Hennes senaste bok är ”Lejonburen”.