Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hos clownerna är människan begriplig

Ur ”Tre systrar”.Foto: Patrick Degerman
Ur ”Tre systrar”.Foto: Patrick Degerman

Västerbottensteaterns ”Tre systrar” hade premiär på Youtube i går.

Margareta Sörenson ser clowner frilägga stommen i Tjechovs klassiker.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Medan några kramar idén om clownen som ett monster, växer clowntraditionen vidare med nya skott på sitt uråldriga träd. Sjukhusclowner och clowner utan gränser kan få människor i alla åldrar att minnas sitt skratt och sin livslust, och clownteater som genre har i Sverige varit en liten blommande kvist på det stora trädet sedan ett par decennier.  

Den smäktande handlingen av allas längtan bort.

Tjechovs milda, leende och livskloka ”Tre systrar” på Västerbottensteatern har regisserats och bearbetats av Camilla Persson, som är konstnärlig ledare för Dotterbolaget, en feministisk clownteater. Fem skådespelare spelar alla rollerna – och de är många – med hjälp av halvmasker och kraftigt smink som blir tydliga markörer för vilken roll som är vilken. Och det behövs genom den smäktande handlingen av allas längtan bort. 

Föreställningen i fyra akter finns nu på VBT Play/Youtube, och är ett gott exempel på att filmad teater fungerar alldeles utmärkt, men heller aldrig blir vad det är att sitta i teaterrummet. Uppsättningen hade premiär i februari för publik, vilket spelades in. Just clownteaterns förhållningssätt till publikens respons är centralt – aktörerna är ofta ute i publiken och knyter kontakt, frågar om råd eller retas lite. 

Trots alla gags, turer och improvisationer friläggs stommen i den klassiska pjäsen.

Att utmana den goda (teater)smaken är själva poängen med den fult grova, naivt insiktsfulla och roliga clownteatern. Rösterna är gapiga och volymen hög. Men trots alla gags, turer och improvisationer friläggs stommen i den klassiska pjäsen. Längtan, besvikelsen, förödmjukelsen, patetiken – här är människan när hon är som löjligast, men också mest begriplig och älskansvärd.

Dessutom får skärmtittaren möta Västerbottensteatern, som bor i Skellefteå, och sällan spelar utanför sin region. Det är, för övrigt, en av de teatrar som just nu erbjuder sig att sy skyddskläder för vårdpersonal, när teatrar corona-stänger och har plats och tid att dela med sig av. Medan vi kollar på nätet. 

 

Teater

TRE SYSTRAR

Av Anton Tjechov

Regi och bearbetning Camilla Persson

Översättning Lars Kleberg

Scenografi och kostym Linda Tubler

Mask och peruk Helena Andersson

Ljusdesign Erik Nordlander

Ljuddesign Henrik Alakangas

Med Matilda Dahl, Niklas Larsson Lirell, Sonja Lindblom, Vilgot Paulsen, Adam Stanišić Stålhammar

Västerbottensteatern, VBT Play/Youtube 

Speltid 2 t.

 

 

Margareta Sörenson är kritiker på Expressen Kultur.