Här får Strindbergs skriverier svar på tal

Staffan Göthe i ”De perversa”.
Foto: Per Bolkert.
Kongenial för rollen.
Foto: Per Bolkert.
Staffan Göthe spelar kärlekens facetter.
Foto: Per Bolkert.

En av männen som figurerar i Strindbergs förbittrade skriverier tar gestalt på scenen.

Maria Edström hyllar Staffan Göthe och föreställningen ”De perversa” på Strindbergs Intima teater.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Att August Strindberg var en mycket fördomsfull polemiker blir tydligt vid läsningen av ”Vivisektioner II” (1894)  – en samling betraktelser som mest liknar ett besök i dåtidens trollfabrik. Den gode August tankar om ”det judiska”, ”muselmaniska”, ”lappar”, ”eskimåer”, ”n-ordet”, ”det kvinnliga och manliga” och inte minst ”de perversa, de inverterade” skulle i dag rendera honom en hop följare av visst slag. 

Utifrån en passage ur stycket ”De perversa” har dramatikern Joakim Sten skrivit en monolog, ett slags ”talking-back” för att tala med den amerikanska svarta feministen bell hooks, där en av de ”dissekerade” kommer till tals. Vivisektion betyder ju dissekering av levande varelser. 

Regissören Carolina Frände som samarbetat med Sten i pjäser om Tingsten och Ayan Rand, och som nyss satt upp Staffan Göthes nya pjäs ”Rann heter egentligen något annat”, har nu ställt skådespelaren Göthe på Strindbergs Intima Teaters scen som herr X - mannen som figurerar i den ”förbittrade klottrarens skriverier”. 

Göthe är en kongenial skådespelare för rollen; gråhårig och lätt haltande men kan sannerligen bära upp ett par snygga gångkläder och fortfarande så attraktivt karismatiskt, liksom gjuten för denna rollfigur som såväl känner som väcker begär hos både män och kvinnor. 

...det slår mig hur ovanligt det är att en man så initierat talar om kärlek.

Herr X är skådespelare och det är efter kvällens föreställning som han dröjt sig kvar, klinkar på ett piano och berättar för oss om hur det verkligen var. Herr X träffade herr Y – kärlek uppstod. Herr Y träffade fröken Ö – kärlek uppstod, giftermål, barn med herr X som en tredje partner i gemensamt hem. Då herr Y kom på bestånd tvingades det gifta paret fly till Köpenhamn och kvar blev herr X med barnet. 

Göthe spelar så känsligt, argt, lyckligt, sorgset fram alla dessa kärlekens facetter och det slår mig hur ovanligt det är att en man så initierat talar om kärlek och ännu mer ovanligt hur denna regnbågskärlek också beskrivs som så lycklig och innerlig. 

Vreden över den ”snaskande” skriftställaren Strindberg som inte kan skilja på konst och verklighet och likt en inverterad Midas förvandlar allt till smuts, marterar herr X och han ger vad man skulle kunna kalla offer för litteratörer en röst.   

Min enda invändning är att den tes stycket driver om att konst varken är sanning eller verklighet skulle kunna ha avspeglats mer i föreställningens estetik. Lite mer teatralitet, stilisering och kontraster hade inte varit helt fel. Hur underbar Staffan Göthe än är när han naturalistiskt pratar med oss över rampen så är han själv en mer teatral såväl skådespelare som dramatiker. Aningens starkare teaterdon kräves för att utmana titanen – som trots allt var en baddare på teater – på hans egen intima teater. 


Teater

DE PERVERSA

Efter August Strindberg

Bearbetning och dramaturgi Joakim Sten

Bearbetning och regi Carolina Frände

Ljus Gustave Lund

Med Staffan Göthe

Strindbergs Intima teater, Stockholm

Speltid 1.45 t.


Maria Edström är kritiker på Expressen Kultur.


Åsa Wikforss: ”Gå inte in på sociala medier, gör inte det”

KULTURKRIGET, HEMMA HOS: Daniel Sjölin är på jakt efter de sju dödssynderna hemma hos landets intellektuella. Hos filosofen och akademiledamoten Åsa Wikforss ska det handla om lättja.

– Jag är inte ens säker på att det finns lättja, säger hon.