RECENSION. Alla i min omgivning är så trötta nu. Längtar inte alls efter att dansa, dricka spritdrinkar och gnägga. Jag känner mig precis som Harris i Jerome K Jeromes klassiker ”Tre män i båt”. Harris anmärkning att sjöluften ger så god sömn, får hans kamrater att replikera att om Harris sov mer än han redan gör så kunde han lika gärna vara död och på så vis bespara sig utgifter för kost och logi.
Jeromes humor tangerar Teater moments som nu med ”Trötthetens estetik” adresserar tidsandan. Josefin Ankarberg och Sofia Rönnegård äntrar scenen festligt utstyrda, här ska spelas teater! Men luften går ur dem direkt, de sjunker ner i en stor gul soffa, nu i pyjamas och kommer inte på nåt ”narrativ” eller ”dramatisk kurva”.
Föreställningen är i bästa mening lik en etyd, en skiss, en improvisation där de två med lätt hand, en mängd infall och osviklig publikkontakt (vi är åtta inalles) ger tröttheten ett sceniskt ansikte. Till exempel blir uttrycket ”Ledan är kreativitetens motor” till en liten historia om hur kreativiteten kom till byn på sin vrålande motor.
Scenteknikern är för trött i fingret för att trycka fram ljussättningen till en ny scen.
En liten ståltrådsfigur i ficklampans sken utgjuter sig om trötthetens fasas med värsta teater-darret i diktionen. Scenteknikern är för trött i fingret för att trycka fram ljussättningen till en ny scen. Det leks med tröttheten som motstånd, nederlag, börda eller bara som ett tillstånd att stilla försjunka i.
Åsa Berglund Cowburn har gått från att vara Moments husscenograf till att sätta upp egna ljuvligt flippade uppsättningar, som till exempel ”Svindlande höjder” i en liten garderob. Alltid trogen Moments speciella estetik som vågar vara så barnslig, så associativ med branta kast från skämt till allvar och alltid med huskomponisten Simon Steenslands dissonanta musik som vackert och kusligt soundtrack.
Till sist blir det gammal långfilm och soffan vänder oss ryggen. ”Är ni kvar?”
Kudde och filt ligger vid varje plats, jag vill helst sova kvar i salongen.
TRÖTTHETENS ESTETIK
Regi, manus, scen Åsa Berglund Cowburn
På scen Josefin Ankarberg och Sofia Rönnegård
Musik Simon Steensland
Kostym Kim Halle
Ljus & teknik Joel Dannerup
Teater Moment i Stockholmsförorten Gubbängen
Speltid 1.20
Maria Edström är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida.
Lyssna på ”Lunch med Montelius”
https://embed.radioplay.io?id=82901&country_iso=seEn omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.