Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Häftigt och storslaget om en våldsam reformation

Philip Melanchthon - Thomas Volle; Martin Luther - Dietrich Henschel; kör, figuranter. Foto: JONAS PERSSON / MALMÖ OPERA
Martin Luther - Dietrich Henschel; Katharina von Bora - Emma Lyrén Foto: JONAS PERSSON / MALMÖ OPERA
Barbara Cranach - Inger Dam Jensen; Lucas Cranach Reinhard Hagen; Laine Quist - Malmö Operakör; Katharina von Bora - Emma Lyrén; Katarina Lundborg Nyman - Malmö Operakör; Martin Luther - Dietrich Henschel. Foto: JONAS PERSSON

Operan om Luther är ett mäktigt musikaliskt verk som inte missar något.

Gunilla Brodrej ser Bo Holtens nyskriva opera om den store reformatorn.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Vad tyckte du, frågar en bekant efteråt i foajén på Malmöoperan, medan publiken lämnar mörkret i salongen och går ut i kvällssolen. Jag tycker att det var häftigt, svarar jag. Kan det vara för att du har suttit och läst om Luther hela vägen ner till Malmö, undrar min bekant. Jo, kanske det. 

Bo Holtens nya opera ”Schlagt sie tot!” är ett mäktigt musikaliskt verk om mannen, munken, myten Martin Luther. Den ställer rätt höga krav på sin publik. Librettisten Eva Sommestad Holten har gjort ett styvt jobb, men hon hade kunnat skruva ner redovisningsgraden något och jobbat med en högre grad stilisering. Ett sätt hade varit att använda Caroline ”Franke” Lundblads butoh mer, en koreografi som skapar den sorts förhöjning som ger plats för fantasin. 

Så varför Luther? I allmänhet vet inte folk så mycket om Luther och det vi vet är fel, vilket framkom under 500-årsjubileet av reformationen 2017. Luther som dygdens och pliktens ständiga tjatgubbe är en missuppfattning som handlar om kyrkans roll i Sverige från 1600-talet – en förtryckande övermakt som styrde församlingen med järnhand.

Förändrade livsvillkor

I själva verket var det tack vare Luther och reformationen som folket fick en egen, nära relation till kristendomen fria från det latinkunniga prästerskapet. När Luther översatte Bibeln till tyska och kritiserade avlatsbreven i sina 95 teser och slog fast att man inte kan köpa sig nåd och att varje människa är sin egen präst och påven är sänd av djävulen startades en revolution som förändrade livsvillkoren för stora delar av Europa. 

Danskarnas relation till Luther har varit en annan än svenskarnas, inte minst genom prästen och folkbildaren Gruntvig. Tyskarna i sin tur har lärt sig att han var lite av en rumlare. Och nazisterna gjorde verklighet av det han skrev i sin hatskrift mot judar.

Annan chockerande fakta med Luther är att han ställde sig på furstarnas sida då de slog ner det stora bondekriget 1524-26 då cirka 100 000 människor dog. Folket svalt, men ”schlagt sie tot” (Döda dem) sa Luther och detta blev alltså operans titel. Den frihet han förespråkade för människan gällde andligheten, den världsliga makten skulle hon böja sig för. Annars! Operan om Luther är allt annat än ljus.

Tänker på Wagner

Flera gånger under uruppförandet av ”Schlagt sie tot!” tänker jag på Wagner. Inte bara för att det ibland låter Wagner, dynamiskt tonsatt med kammarmusikalisk sats till sången (fast sången kan också ligga som skummet på en musikalisk våg) maffiga körer och mörkt bleckblås. Utan också för att innehållet är teoretiskt och filosofiskt och persongalleriet så fullt av information. Hos Wagner är det gudar och jättar och nibelungar och krångliga släktskap att hålla reda på men här är det teologer, munkar, konstnärer och furstar i ett tyskromerskt rike som känns lika främmande som Valhall eller Nibelheim.

Lynnig och otålig

Basbarytonen Dietrich Henschel är på scenen nästan hela tiden och fångar verkligen Martin Luthers komplexitet, karismatisk trots att han är så grå. Lynnig och otålig, men också älskvärd. Tenoren Thomas Volles Melanchton gör den hårt prövade vännen, mezzosopranen Emma Lyrén är Martins driftiga hustru Katharina von Bora. Allting är väl sammanhållet av dirigenten Patrik Ringborg som verkar i en klass för sig i våra operahus. Ett så här komplext och nyskrivet verk med så här många solister och sångare och musiker kräver nerver av stål och en rutin som man bara finner hos studiomän som Henrik von Zweigbergk, ni vet han som tycks köra en Eurovision-final med lillfingret. 

Det låter inte som en premiär. De kan det här.

Resultatet är omtumlande, spännande och fascinerande.

Bo Holten som har komponerat musiken är en dansk kompositör som mest gjort sig känd för körmusik, men som också skapat operan ”Livläkarens besök” efter P O Enquists roman på Det Kongelige i Köpenhamn. Han har vävt in många av Luthers psalmer och skapat ett hymniskt och storslaget verk – en gåva som antagligen fortsätter ge ju mer man hör det. 

Förlupna nunnor

Resultatet är omtumlande, spännande och fascinerande. Jag har sällan sett så många människor på Malmöoperans scen samtidigt; solister, kör, barnkör, dansare och figuranter. På Peter Holms enorma träbord disputerar de upphöjda lärda männen om sina teologiska hjärtefrågor. Men där kommer också ett gäng förlupna nunnor infarande med Katharina von Bora i spetsen och uppväger det manstunga. Barnen är också en viktig och diskantig motvikt till machoklangerna. 

Per Sundins dagljus trycker på uppifrån och ner genom valven, men når aldrig riktigt in i denna mörka berättelse där dansande ärkeänglar har svårt att hålla stången mot rasande mobb och iskall furstemakten. Peter Oscarsons grundliga personregi har skapat många ömma och uppslitande scener i smått och stort. Det är tydligt att alla känner sitt syfte på scenen. 

Därför lämnar jag Malmö Opera med en häftig känsla efter tre timmar. Men jag skulle rekommendera alla som tänker se ”Schlagt sie tot!” att ta en crash course i Luther och reformationen. 

Opera

Schlagt sie tot!

Av Bo Holten (musik) och Eva Sommestad Holten (text)

Översättning till tyska Jana Hallberg

Dirigent Patrik Ringborg

Regi Peter Oskarson

Koreograf Caroline Lundblad/Frauke

Scenografi & kostym Peter Holm

Ljus Per Sundin

Malmö Opera

Speltid 3 t.

Urpremiären sändes och spelades in av SR P2 

Gunilla Brodrej är kritiker och redaktör på Expressen Kultur.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!