Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Glöm fördomarna om landsbygden

Peter Jansson.Foto: Niclas Fasth

Landsbygdskomedin ”Bygdens söner” åker på Sverigeturné. 

Victor Malm vinkar av dem på Riksteatern i Hallunda.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Landsbygden är lika mycket fantasi som verklighet, lika mycket dröm som hem, minne som vardag, val som öde. 

Så har det länge sagts i konsten och så sägs det igen i Riksteaterns ”Bygdens söner”. Fast dramatikern Anders Duus har förstås stöpt om den gamla spänningen, skrivit en pjäs om den lantliga erfarenhetens betydelser i en tid när den urbana världens lockelser ligger allt närmare, avfolkningen har slagit till, och stadsbornas drömmar om ett soldattorp vid en tjärn har fått ganska kollriga proportioner. 

Stycket har redan haft premiär på Östgötateatern, men sedan kom coronan. Nu startar den om för att ge sig ut på Sverigeturné. Jag ser den i en förrådsliknande genrepslokal i Hallunda utanför Stockholm, men det gör verkligen ingenting. Peter Jansson får den sparsamt smyckade metallställningen på scenen att kännas som en hel liten värld, lika mycket halvtom matvaruaffär som villa längs en ödslig väg. 

Han gör samtliga fem roller, regisserad av Sara Giese. En av dem blev kvar i den lilla hålan Svenskog, en annan återvänder, två är äldre och lever sin by till fullo, och den sista är en obligatoriskt aningslös stockholmare som försöker fly sin vardag för något bättre. 

Finast av allt är att Duus, Giese och Jansson vägrar göra klyschig tragedi av denna egentligen sorgliga historia.

Och Peter Jansson ligger i. Han byter dialekt, han byter kroppshållning, han skiftar röststyrka, glider i minspelet och lyckas sällsamt nog göra de fem karaktärerna levande. Uppskruvade till parodins gräns, det måhända, men på rätt sida nästan hela tiden. Dessutom används dessa karaktärsväxlingar på ett dramaturgiskt finurligt vis; med ett slags betonande stöd från ljus och ljud kastar de hastiga rollbytena oss framåt i den täta berättelsen, perspektiverar och komplicerar, på ett tvärt men väldigt snyggt sätt.

Finast av allt är att Duus, Giese och Jansson vägrar göra klyschig tragedi av denna egentligen sorgliga historia. De bredvid varandra levande, ganska ensamma, människorna gestaltas med lika delar kyla och värme; deras verkligheter krockar i en enda kropp, som med komisk lätthet gör landsbygdens senmoderna enslighet både värdig och vardaglig. 

 

TEATER

BYGDENS SÖNER

Av Anders Duus

​Regi och scenografi Sara Giese

​Kostym Elin Hallberg

​Mask Frida Ottosson

​Musik och ljud Magnus Larsson

Med Peter Jansson

Riksteatern

Speltid 2.10 t.

 

Victor Malm är kritiker och redaktör på Expressens kultursida.

 

 

Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io/?id=73105&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.