Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Magnifik och lekfull Do(c)ktor Faustus

Malin Morgan, Andrea Edwards och Pelle Grytt i "Doktor Faustus". Foto: Ludde Falk

Isa Andersson ser en djävulskt bra "Doktor Faustus" som dockteater i Göteborg.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | TEATER. När Erik Holmström för ett par år sedan rivstartade landets första dockteater för vuxna i Malmö, såg ett unikt scenspråk dagens ljus. I premiäruppsättningen ”Funktionell dumhet”, efter Rolands Paulsens bok ”Vi bara lyder”, fick gråa, platta pappdockor gestalta vår marionettartade belägenhet i arbetslinjens byråkrati.

En genial idé, lika lekfull som vacker.

En förhöjd och skruvad teaterupplevelse blir det även nu, när Holmström gör en egensinnig tolkning av Christopher Marlowes 1500-talstragedi ”Doktor Faustus” och låter 35 pappdockor spela rollerna i händerna på tre skådespelare.

I denna upphottade version av Faustusmyten, som är lika delar en filosofisk-poetisk Marlowe på speed och en humoristisk betraktelse över vår egofixerade tid och dess floskler, säljer Faustus sin själ till djävulen i utbyte mot att alla hans önskningar går i uppfyllelse.

Strax blir han chef och kändis. Men hur väl rimmar det med myten om framgång genom hårt arbete? 

Magnifik scenografi

Maja Kalls magnifika scenografi för tankarna till ett kubistiskt konstverk och ett barockt fotocollage. Kulisser firas upp och ner, i takt med att Faustus rastlöst byter miljö efter lynne och behag. Andrea Edwards, Pelle Grytt och Malin Morgan ger dockorna liv och röst, hjälper till att placera deras små händer och blåsa cigarettrök ur deras munnar.

Vardagliga handlingar, som att ringa ett samtal eller ge någon en kram, förfrämligas då det utförs av de knappt meterhöga dockorna. Som i sin tur styrs av en fullt synlig skådespelare, tätt bakom.

Faustus söker förtvivlat efter lycka och autenticitet i livet och klagar över sin egen och historiens platthet. Helt platt blir det emellertid aldrig. Publiken kan projicera precis hur mycket som helst på de här spattiga pappfigurerna, som medvetandegör berättelsens alla led, i ett växelspel mellan djup och yta.

Några nickedockor är det inte tal om i denna utmanande och underhållande Do(c)ktor Faustus.

 

TEATER

DOKTOR FAUSTUS

Fritt efter Christopher Marlowe

Regi och manus Erik Holmström

Folkteatern, Göteborg, 2.15 t.

Isa Andersson är teaterkritiker på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!