Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Ett lysande mörker

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

"Snart kommer snön"

, säger doktor Glas och drar för ridån. "Och den ska vara välkommen." Han har fel. Snön har redan kommit och den är inte välkommen. Den har bland annat försenat föreställningen på Vasateatern så mycket att man börjar misstänka att Thorsten Flinck har förgiftat Krister Henriksson och kommer att dyka upp i samma roll på samma scen som 2003. Det var den gången det var så mycket bråk om rättigheterna till Allan Edwalls dramatisering av Hjalmar Söderbergs roman. Till skillnad från snön avvaktar dock Flinck sin rentré. Den gör han - inte som doktor Glas, men väl som doktor Flinck - på Berns först den 10 november. Men redan i morgon har Stockholms stadsteater premiär på Söderbergs Gertrud. Och den 16 november får Helga Gregorius ge sin version av äktenskapet med pastorn i en pjäs av Helena Sigander på Teater Replica. Pastorn själv har ju fått komma till tals i Bengt Ohlssons Augustbelönade roman Gregorius från 2004 och får det nu igen när Ohlsson skriver i programbladet till Vasanföreställningen. August själv muttrar nog i sin grav. Det råder Söderbergfestival halva hösten i stan, medan hans egen festival krympte ihop till ett par bleka timmar en söndagseftermiddag på sensommaren.

Den doktor Glas

 som i illasittande brun kostym och Krister Henrikssons gestalt framträder på Vasan den här gången är inte den bindgalne giftmördare som Flinck levererade, utan just så försynt och försiktig och i grunden feg som Söderberg och Edwall tänkt sig - en mycket ensam människa. Kutryggig och med lätt knäande gång har han knäppt både knapparna i kavajen och håller mestadels händerna i midjehöjd som om han omedvetet imiterade den hatade Gregorius. Att hans röst är mikrofonförstärkt svär egentligen mot hans väsen, men är nödvändigt för att vi alls ska höra honom. Peder Bjurmans läkarmottagning har karaktär av 30-talsfunktionalism. Mot dess nakna väggar växlar Linus Fellboms ljus med dagrar och årstider, och den runda klockan i fonden lyser ömsom som en måne, ömsom som en förmörkad sol. Det är sådan föreställningen är - ett själens mörker, lysande gestaltat.

FAKTA

DOKTOR GLAS | Av Hjalmar Söderberg | Regi Peder Bjurman och Krister Henriksson | Vasateatern