David Fukamachi Regnfors och Alexander Salzberger. Foto: Sören Vilks.
David Fukamachi Regnfors och Alexander Salzberger. Foto: Sören Vilks.

En profetisk psalm i apokalypsens tid

Publicerad

Mattias Andersson fortsätter utforska den svenska mentaliteten och tidens tillstånd.

Maria Edström påminns om att det grekiska ordet för "uppenbarelse" är – "apokalyps".

RECENSION | TEATER. Regissören och dramatikern Mattias Andersson bedriver ett för svensk teater ovanligt slags mentalitetsforskning – och det inte bara i hans uppsättningar med förleden ”The mental states of…”. Vare sig han har intervjuat ungdomar på Hisingen, dramatiserat Dostojevskij eller spelat klassiker som Gombrowicz så finns den där avkänningen av tidens tillstånd.

Och inte som i det lite slappt uttryckta ”att spegla samtiden” eller ”ta upp aktuella ämnen” – även om det på ytan kan se så ut. Såväl på Backa teater som på Dramaten är kärnan i hans ärende större: hur vi i en mer existentiell mening lever tillsammans i detta nu.

”Uppenbarelsen”, en nyskriven pjäs av Andersson som ju började som dramatiker, är ett drömskt och gåtfullt kammarspel. Den tomma scenen är överfylld av tomma petflaskor,  ett soprum är central spelplats där tre situationer växlar. 

Två rivaliserande bröder möts över rökheroinet – ljuvligt gestaltade av Alexander Salzberger och David Fuchamachi Regnfors. En 17-årig flicka med sin soc-behandlare – Bengt Braskered i rutig skjorta och Electra Hallman imponerar med sin välartikulerade terroraktivist av oklar hemvist.

 

LÄS MER: Anna Hellgren ser "The mental states of Sweden"

Inspirerad av Tarkovskij

Och så triangeln i centrum; Shanti Roneys proppmätte, småfulle medelåldring som i soffan diggandes gamla låtar blir uppsökt av en ängel och får en uppenbarelse – med katastrofala följder. Såväl Roney som Rebecka Hemse som hans fru och Nadja Weiss som tiggaren som drabbas är alla helt fenomenala.

Andersson är inspirerad av Andrej Tarkovskijs film ”Offret” med sin profetiska undergångsstämning. Det grekiska ordet för uppenbarelse är apokalyps och här på Dramatens lilla scen gestaltas just en apokalyptisk längtan som måhända omedvetet men ändå djupt präglar vår tids mentalitet. 

Det är en otäck tanke och det här är en otäck pjäs. En stressad psalm som loggat in på Darknet.

Att Andersson härnäst regisserar Stig Dagerman på Backa förvånar icke.

 

TEATER

UPPENBARELSEN

Av Mattias Andersson

Regi: Mattias Andersson

Dramatens Lilla scen, 1.50 t.

 

 

Maria Edström är kritiker på Expressens kultursida.

Relaterade ämnen
Maria Edström
Maria Edström
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag