Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

En bejakande skildring av en bejakande epok

Tova Magnusson och Annika Hallin i ”Älskarinnor”.Foto: Sören Vilks.
Ur ”Älskarinnor”.Foto: Sören Vilks
Pierina Rizzo och Sandra Medina på den lesbiska nattklubben Le Monocle i mellankrigstidens Paris i ”Älskarinnor”.Foto: Sören Vilks.

Ann-Sofie Báránys pjäs presenterar berömda personer i utlevelsens tid.

Hanna Nordenhök försöker begripa vad den egentligen handlar om.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. På ett lutande scengolv i form av en jättelik venussymbol låter Philip Zandén mellankrigstidens sjudande Paris ta gestalt bland exilamerikanska lyxlesbianer och avantgardeförfattarinnor, bland amasoner och förrymda pojkflickor i nattens skogar. 

Det är framtidshoppets och utlevelsens tid, en tid för konst, litteratur och fritt flödande begär. I Ann-Sofie Báránys samplande pjästext finns alla de berömda personligheter som förknippas med tiden och platsen med, genialiska kvinnor i en kvinnostad där nattklubbarna och de litterära kotterierna bildar en suboffentlig scen för intellektuella och erotiska utbyten. 

En glättig överklassarrogans där sorgen bryter fram i vassa skärvor.

Maria Kulles Gertrude Stein, utseendemässigt en Marlon Brando-lik gudfader men till sättet en fryntlig diva, utgör tillsammans med Elisabeth Carlssons Alice B Toklas ett nav i den parisiska exilmiljön. Tova Magnusson spelar salongsdrottningen Natalie Clifford Barney som en nervig och knixig partypingla med en glättig överklassarrogans där sorgen bryter fram i vassa skärvor. Cilla Thorell gör en svalt elegant, dystert passionerad och till sist nedbruten Djuna Barnes, hemsökt av sin förtärande kärlek till konstnärinnan Thelma Wood, här spelad av Felicia Löwerdahl och som i Barnes modernistiska romanklassikern ”Nattens skogar” förkroppsligades av den gäckande gestalten Robin. 

Och medan Sandra Medina med exakt känsla för timing förvandlar den legendariska bokhandlarinnan och Joyce-förläggaren Sylvia Beach till en underbar neurotiker och Parisfantast, gör Susanne Gunnersen en bedagat primadonnelik och gumsjuk Colette. Ja, alla är med andra ord där – dessa på en gång privilegierade och banbrytande kvinnoliv som i Báránys skildring förundrat betraktas genom den fiktiva karaktären Mariannes ögon, en ung parisiska från enkla förhållanden som kastats ut hemifrån därför att hon älskar kvinnor. Med fräknig uppsyn och händerna nerkörda i byxfickorna gestaltas hon berörande och säkert av Pierina Rizzo.  

Gryningen spottar könshåren ur munnen med en belåten liten suck.

Det är ett livsnjutande stycke teater Zandén åstadkommer i Årsta Folkets hus, där glupska amasonlår kniper om sina älskarinnors villigt böjda nackar och gryningen spottar könshåren ur munnen med en belåten liten suck. Spelglädjen är stor och smittande. Ändå saknar jag det existentiella djup som fanns i Báránys Tsvetajeva-pjäs ”Fenix”, starkt regisserad av Suzanne Osten på Dramaten häromåret. 

”Älskarinnor” är en betydligt mer konventionell pjäs, ett bildningsdrama där scenerna stundvis blir tablåer som synopsisartat hakar i varandra utan att riktigt fördjupas – och där rollgestalterna riskerar att bli underhållande karikatyrer av sina historiska förlagor, levandegjorda snarare i sin egenskap av fascinerande excentriker än genom komplexiteten i sina intellektuella och emancipatoriska visioner. 

Jag försöker bringa reda i vad denna uppsättning egentligen handlar om, bortsett från att vara en bejakande skildring av en bejakande epok.  

Teater

Av Ann-Sofie Barany

Regi Philip Zandén

Scenografi och kostym Zofi Lagerman Nilsson

Ljus Carina Persson Backman

Musik Gustav Lindsten

Ljud Magnus Ericsson

Mask Maria Reis och Maria Lindstedt

Kulturhuset stadsteatern, Årsta

Speltid 2.40 t.

Hanna Nordenhök är författare och kritiker på Expressen Kultur. Hennes senaste bok är ”Asparna”.  

I tv-spelaren ovan visas ett samtal med Karolina Ramqvist på Bokmässan i Göteborg. Moderator: Anna Hellgren.