Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Det rinner lika mycket ur ögon som underliv

Villaidyll.Foto: Kim Johansson
Barnkammaren.Foto: Kim Johansson.
Barnvagn.Foto: Kim Johansson.
Veronika GustafsonFoto: Privat

Familjen framstår som avskräckande exempel.

Veronika Gustafson klickar sig runt i en ny form av digital premiär.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Jag äntrar New opera co:s digitala salong och hamnar i den sprudlande sarkastiska sångcykeln ”Familjen”. Upplevelsen får man genom att klicka på 21 generösa rutor med punkigt grälla illustrationer. Librettot bygger på sanna familjehistorier, bland annat om moderssjälvmord och viljan att bli kvitt sitt barn. Familjen som avskräckande exempel. 

Körer av modersångest drömmer om att skogsdumpa babyn för att nå ett ”vackert slut i lugn och ro”. Det kvids om klet, hur det rinner lika mycket ur ögon som underliv efter födsel. Ordnöd passar död, ”jaha” saxas till ”ah”, och vips dör sången i ett yvigt instrumentalt parti; en dialog om diagnoser gestaltas enbart musikledes, där atonaliteten får betona det avvikande sinnet. 

Det finns ljusglimtar. ”Vi är lyckliga” sjunger nyblivna föräldrar – med en trögfallande mollslinga som antyder stroke, medan sjukskrivning, död och begynnande dumhet kvittras fram till guppande pianokomp. Men räcker det inte att explicit beskriva kroppsvätskor, måste sången bokstavligen slippra för att framhäva rinnigheten? Jag pausar. 

MONSTRA - performance av Elisabete Finger och Manuela EichnerFoto: Debby Gram/Moderna museet, Malmö.

Aggressiviteten med vilken ”Familjen” visar familjeskapet påminner om ett performance, ”Monstra”, som var en del av seminarieserien ”Sensing nature from within” på Moderna museet i Malmö, där nakna artister urinerade och vältrade sig i jord så det bokstavligen stänkte på den vettskrämt tillbakalutade publiken. 

Kanske försöker den här onlinedramatiken kompensera för bristen på fysikalitet. Vill man nå fram online har man inte råd att formulera sig förhöjt.

När Dramalabbet laborerar med zoom-scenkonst i ”Monologakuten” sprider de ut kladdet; fem lag bestående av dramatiker, regissör och skådespelare ger oss var sin monolog och låter oss kväljas åt sargade händer i närbild och ingående beskrivningar av slamsiga barnlik, medan vi manas att synas i våra videofeeds. 

Våra kroppar måste kanske märkas om vi ska dras med. Annars blir vi torra, skrollar vidare och vips är det väck ur huvudet.

 

Opera

Familjen  

Av Niklas Rydén

Medverkande Bente Thorsén, Karin Wiberg, Eric Rusch, Emma Augustsson, Lisen Rylander Löve, Simon Halvarsson, Niklas Rydén.

Illustration Kim Johansson 

New opera co

www.newopera.se/familjen/

 

Veronika Gustafson är frilansskribent.