Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Det moraliska förfallet dansar fram i marsipan

Marie Chouinards dansare i en helvetesskildring.Foto: Sylvie-Ann Paré.
Dansare bleka som marsipan i "The garden of earthly delights".Foto: Nicolas Ruel
I "The garden of earthly delights" pillar människor på varandra i märkliga positioner.Foto: Nicolas Ruel

Hieronymus Bosch skapade "Lustarnas trädgård" för 500 år sedan.

Margareta Sörenson ser målningens märklighet omformulerad till dans.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | DANS. Den kanadensiska koreografen Marie Chouinard har öga för dansens likhet med rytmiska penseldrag. Grafiskt precis har hon låtit sina verk eka av av historiska förebilder och den som sett tydligheten i ”Body remix” där dansarna kompletteras med kryckor glömmer det inte. 

Pillar på varandra

Konstnären Hieronymus Bosch 500-årsjubileum förra året firades bland annat med en koreografi av Chouinard, ”The Garden of earthly delights”, Lustarnas trädgård. Bosch målade en stor triptyk där syndafallet och helvetet flankerar den utförliga mittenbilden där människor i en fantasiträdgård äter jordgubbar och pillar på varandra i märkliga positioner och inuti underliga farkostliknande klot. 

 

LÄS MER – Hanna Johansson ser vildsint dans på döda hästar

 

Alla är de bleka som av marsipan, och de tio dansarna som stiger fram ur den uppförstorade målningen är lika svagt rosa-beiga allesammans. Porträttlika jämfört med målningens alla invånare i en värld där sinnligheten tycks ha stannat i ett egenartat tillstånd. Njutning eller försöksverksamhet? Erotik eller höviskhet? Dansarna översätter bilden till dans och fångar också något av den märkliga stillheten i Bosch målning. Sannolikt ville han skildra ett moraliskt förfall, ett Sodom och Gomorra bland jordgubbar, träd och dammar. Men med sin detaljrikedom skapade han en gåtfull drömvärld. 

Duforts fågelkvitter

Koreografin har sugit upp karaktäristiska positioner från målningen och uppfunnit ett dansat språk som till Louis Duforts fågelkvittriga musik blir en sprittande livfull tolkning av den stillastående bilden. Bildens många småscener lösgör sig från fonden och dansar fram på tjugo ben, ömsom i yster ritt på okända djur, ömsom i tankfullt undersökande av varandras kroppar. Suveränt synkade kårpartier träffar mitt i bildens underliga stämningsläge. 

Någonstans mellan renässans och religionskrig målade Bosch sin bild. Med Chouinards hjälp färdas man bakåt, inåt och uppåt i en tidsmaskin som ställts på paus; målningens märklighet omformulerad till dans. 

 

Dans

Hieronymus Bosch: The garden of earthly delights

Koreografi Marie Chouinard

Dansens hus, Stockholm 20-21/10

Speltid 1.15 t.

 

Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida.

 

Se en trailer från föreställningen på Dansens hus