Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Det här är höstens musikalskräll

Ofrivilligt bröllop. Ensemblen i "Bläck eller blod". Foto: MARKUS GÅRDER
Tungt par. Lina Englund och Anders Ekborg. Foto: MARKUS GÅRDER
Anders Ekborg är som klippt och skuren för rollen. Foto: MARKUS GÅRDER
Lisa Werlinder läser upp ännu en inkallningsorder. Foto: MARKUS GÅRDER
Den musikantiska ensemblen i "Bläck eller blod". Foto: MARKUS GÅRDER

Erik Norberg och Alexander Öberg slår på stort med "Bläck eller blod".

Gunilla Brodrej ser musikalen som Riksteatern skickar ut i Sverige.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

MUSIKAL | RECENSION. Ingen teaterchef skulle väl känna vittringen av succé om några pajsare dansade in och föreslog en musikal om en baron som reformerade jordbruket vid 1700-talets slut.

Och att man föreställningen igenom (tre timmar) skulle behöva sjunga fram en massa information om en del av den svenska lantbrukshistorien, den franska revolutionen och ett antal svenska monarker. 

Musikalen om Bert

Jag måste erkänna att jag kände mig lite frågande när jag styrde ut mot Riksteatern i Hallunda i söndags kväll för att se föreställningen. En av upphovsmännen är Alexander Öberg, vars pajiga regi till Gertrud Larssons musikal om Bert Karlsson jag precis hann se innan det märkliga beslutet togs att helt lägga ner den. Här är nu revanschen. 

 

LÄS MER: Gunilla Brodrej om "Främling" – pjäsen om Bert 

 

För – hör och häpna – det här är riktigt, riktigt bra. Det är humoristiskt, folkbildande, gripande och musikantiskt. "Bläck eller blods" ensemble har musikinstrumenten i högsta hugg. Deras omväxlande låtkavalkad för tankarna till det bästa med proggen. Det är som om Nationalteatern levt upp igen, och skapat en jättelång låtlista med allt från kärlek med förhinder till väpnat bondeuppror. Tältprojektet för liberaler liksom.

Baronen (Anders Ekborg) är en upplysningsman som inspirerad av den franska revolutionen sätter i gång en egen mikrorevolution i byarna kring sitt slott i Skåne. Han anställer en piga, Lina Englund, som han utnyttjar och gör med barn. 

Jag ska inte tråka ut er med handlingen, som ensemblen sjunger och berättar med betydligt högre intensitet och driv. Bortsett från någon episod för mycket är detta en tät, spännande föreställning som ångar fram emot klimax, nämligen Anders Ekborgs existentiella powerballad, en showstopper i ruinerna av hans humanistiska projekt. Och med en kvalitet som inte står långt efter Björn & Bennys bidrag till genren.

Sanna Krepper – en fröjd

Skådespelarna växlar virtuost mellan musikinstrument, repliker och sång och tar sig i och ur Elin Hallbergs perfekt anakronistiska kostymer. Det är en fröjd att se Sanna Krepper lira sin trombon, som vore den en extra kroppsdel. Linus Lindman från Örebro länsteater har ett härligt bett i sångrösten. Och Mattias Redbo gör bland annat en obetalbar Gustav III, liksom främmande och osäker i sin roll som monark. Lisa Werlinder forsar in som Madame de Staël och öppnar salong. Alla är bra och drar stora lass.

Störst lass drar dock Lina Englund och Anders Ekborg. Båda är skådespelare med ett tilldragande mörker som behövs eftersom somliga nummer balanserar på pekoralets gräns. Ingenting blir banalt om det görs på fullt allvar. Flera musikaliska teman upprepas och fastnar och följer med hem. Texten är smart. Det svänger.

Det är inte samma succe som "Fäboland", men musikalen om en upplysningsman som hittade på en jordreform är ändå höstens skräll. 

 

Bläck eller blod

Av Erik Norberg och Alexander Öberg

Regi Alexander Öberg

Kapellmästare Peter Tikkanen

Riksteatern, Hallunda

Turné över hela landet

Speltid 3 t.

Gunilla Brodrej är kritiker på Expressens kultursida.

Texten är uppdaterad.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!