Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Deras kärlekshistoria förändrade kulturlivet

Dansarna fick bära kostymer som gjorde dem till sceniska dockor i ”målarbaletterna” som Svenska Baletten gjorde succé med. Från Bröllopet på Eiffeltornet.
Foto: Dansmuseet.
Dansmuseets utställning om Svenska Baletten 1920-25 tar besökarna med in i scenografier och bakom kulisserna.
Foto: Dansmuseet
Jean Börlin skapade koreografierna till Svenska Balettens alla verk. Och dansade själv: här guldmålad i Människan och hennes åtrå, som ansattes av homofobi och antimodernism.

Koreografen Jean Börlins relation med smällrike Rolf de Maré var fundamentet till Svenska baletten.

Margareta Sörenson går en vandring genom lust och fägring på Dansmuseet i Stockholm.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Svenska Balettens historia har ofta beskrivits som en lyxig nyck och ett äventyr. Men den var en solid länk i en lång kedja där modernismen så småningom fick fäste i Sverige. 

Dansmuseet i Stockholm vilar på Svenska Baletten och dess skapare, den smällrike Rolf de Maré. Hans möte med Kungliga Operans dansör Jean Börlin inledde en kärleksrelation som var själva fundamentet för projektet. Rolf de Maré hade finanserna och var redan en betydande konstkännare och- samlare. Jean Börlin hade danskompetensen och tillsammans byggde de snabbt upp ett kompani, där de flesta dansöserna kom från Stockholmsoperan. Planerna skissades i april 1920 och redan den 25 oktober var det premiär med tre nya verk.

Full fart i fem år, briljanta män och en kaskad av idéer från arla till särla. Men här kan man också lyssna till dansösernas röster. Allt var nytt, de var knappt vuxna, men de hade varandra. Och Jean Börlin, alltid vänlig. Medan de Maré var sträng och på sin kant.

Kompaniet gick längre i avantgardism än sin förebild, den knappt tio år äldre Ryska Baletten.

Den nya utställningen om Svenska baletten visar tydligt sambandet med svenskt kulturliv och är fritt från idolporträtt. ”Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete” är en vandring genom lust, konst, fägring, nya perspektiv och kreativa backstage-känslor. Den ger insikter om vilket omfattande och väloljat maskineri Svenska Baletten var. Kompaniet gick längre i avantgardism än sin förebild, den knappt tio år äldre Ryska Baletten. Experimentfilm integrerad i en dansföreställning, bland mycket annat. 

En trappa ner har museet än en gång slagit knut på sina knepiga före detta banklokaler i centrala Stockholm. Till och med en gammal städskrubb har erövrats och fått gestalta Rolf de Marés kontor i Paris, med skisser på väggarna, korrespondens och tidningar på skrivbordet. Han förvärvade fyra tidningar, där han kunde göra reklam, han bjöd in kända konstnärer som fick skapa ”målarbaletter”, fantastiska allkonstverk där dansarna kunde få klämma in sig i kroppskostymer, som förvandlade dem till en slags teaterdockor. Eller där de fick gömma sig bakom platta pappfigurer – men så kunde också Ferdinand Légers eller Francis Picabias sceniska koncept bre ut sig till nykomponerad musik. Dansarna suckade, men de hade i alla fall bra betalt. 

På entréplanet, i den gamla bankhallen, möter något nytt för Sverige. I en uppbyggd galleria visas kostymer inlånade från franska Bibliotèque Nationale de France: sådant som blivit kvar i Paris, däribland Jean Börlins dräkter från dansade solon. Att han var så kort! Att kostymerna är så slitna! Så kubistiska. Så mycket textilt deckararbete. Också den mest högtflygande avantgardism är ändå till slut tyg, tråd, nål. Dans, kropp, svett, steg.  



Utställning

OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT HELVETE

Ballets Suédois 1920-1925

Dansmuseet, Stockholm

Till 14/2


Margareta Sörenson är kritiker på Expressen Kultur.



Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=75743&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.