Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

De sju dvärgarna som ni aldrig har sett dem förr

Ellen Lindblad i rollen som Snövit. Foto: KAI HEIMBERG
Daniel Koivunen och Ellen Lindblad i Fredrik Benke Rydmans "Snövit".Foto: KAI HEIMBERG
Dvärgarna i "Snövit" av Fredrik Benke Rydman.Foto: KAI HEIMBERG
Daniel Koivunen i rollen som Snövits förälder. Dansare: Lisa Arnold, Daniel Asamoah, Michael Buchner, Kevin Foo, Milena Jacuniak, Hanna Jansson, Martin Wallin. Foto: KAI HEIMBERG / KAI HEIMBERG

Fredrik ”Benke” Rydman får sagan om ”Snövit” att dansa. 

Margareta Sörenson ser en moralitet om fåfängans sociala medier.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. En kritvit pop-up-bok växer ut över scenen på Dansens hus. Bladen vänds och viks ut, och berättelsen blir allt blodigare och svartare. Fredrik Benke Rydman tar hand om sagan med rak beslutsamhet och värme. 

Konkurrensen mellan generationerna är denna dansande sagas hjärta, lika bultande som den slaskigt röda klump jägaren skänker Snövits styvmor, i denna version ”Föräldern”. Kontrasten mellan en vuxens gullande med ett barn och desperationen när det oundvikliga blir tydligt är stor: barnet tar över och den vuxna hämnas. 

Med åren har Benke Rydman utvecklat och förfinat sin koreografiska palett, och som berättare har han visat att han kan ro både det abstrakta och det episka i land. I ”Snövit” flödar dansen generöst över, under och igenom scenerna som återberättar sagan med vår tids narcisstiska gissel i blickpunkten: mobilen, denna lilla ljusstarka mini-dörr till en gränslös värld av beundran, hat, hot. Strax har Snövit fler likes än sin förälder. 

Kontrasten mellan en vuxens gullande med ett barn och desperationen när det oundvikliga blir tydligt är stor: barnet tar över och den vuxna hämnas.

Föräldern, Daniel Koivunen, i rödglittrande one piece, och lilla Snövit, Ellen Lindblad, i oskuldsfullt vitt, är ett dynamiskt par i en kraftmätning som är lätt att känna igen. Dvärgarna, för kvällen sex influencers som gråklädda deppar sedan de fått lämna ifrån sig mobilerna på ett retreat för medieberoende, blir allt mänskligare och hjälper Snövit när förälderns lömska ränker blir livshotande. 

Dansen och musiken är som körda i en mixer, en fusion där alla tänkbara stilar möts, toppat med lite nycirkus. Musiken far som en osalig ande mellan klassiskt och nytt; det är egentligen den komponent som känns mest rotlös i ett för övrigt konsekvent berättande och dansande. 

Efter förra årets ”Våroffer” med robotdans på Kulturhuset i Stockholm och denna hösts musikal ”Oliver!” på Göteborgsoperan har Rydman visat att han klarar sig utan street dance, Bounces gamla signum. Men här är en generös dos tillbaka. Undra på det, med en så fin sextett ”dvärgar” som är väl grundade i dagens utvidgade street. Daniel Koivunen toppar med lite voguing som tänjer gendergränserna. 

Också den snillrika scenografin står Fredrik Rydman för, tillsammans med Lehna Edwall. Linus Fellbom har skapat de mest magiska månsken och skuggor, medan David Gieses video och tecknade illustrationer lägger extra smart bilderbokskänsla till den redan vik-boksliknande scenbilden. 

En riktig saga alltså. Hemsk men vacker, inklusive moralkaka som varnar för de sociala medierna. Prinsen är utskriven ur historien, men Snövit överlever. 

DANS

SNÖVIT

Av Benke Rydman

Kostymdesign & scenografi Lehna Edwall

Ljusdesign Linus Fellbom

Ljuddesign och kompositör Petrus Königsson

Mask och peruk Maria Reis

Video, illustrationer David Giese

Dramaturg Marie Persson Hedenius

Dansens  hus, Stockholm

Speltid 1.5 t.

Margareta Sörenson är kritiker på Expressen Kultur.

Skolan, Trump och råbiff – allt är postmodernismens fel

Postmodernism är ett av debattens stora skällsord, men få har förstått vad det egentligen betyder. 

Professor Frida Beckman och Expressens Victor Malm reder ut det problematiska begreppet i veckans Kultur-Expressen med Daniel Sjölin som programledare.