Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bombastisk stämning i Folkoperans Skapelsen

Skapelsen: Samuel Fröler och Susanna Stern. Foto: ©Mats Bäcker
Skapelsen: Susanna Stern och ensemble. Foto: ©Mats Bäcker
Samuel Fröler, Susanna Stern, Martin Hatlo, Jesper Säll, Ann-Sofie Rase, Annika Hallin, Folkoperans orkester och Mikaeli kammarkör. Foto: ©Mats Bäcker
Författaren Hanna Nordenhök. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Folkoperan försöker bryta normer med sin uppsättning av ”Skapelsen”.

Hanna Nordenhök ser en brokig show med problem.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | ORATORIUM. Mellika Melouani Melanis iscensättning av Joseph Haydns oratorium Skapelsen från 1798 liknar ett gigantiskt party där sotflagor som från en Fenixfågels utbrunna eld singlar genom luften likt konfetti över champagneglasen. 

Föreställningen är ett samarbete mellan Folkoperan och Stadsteatern där skådespelare, operasångare, musiker, en kör och autentiska människor deltar i en orgiastisk hyllningsrit till den omöjliggjorda kärleken genom Haydns musik och Gottfried Swietens libretto, skrivet efter John Miltons ”Det förlorade paradiset” och Första Moseboken. Joonas Tikkanens scenbild utgörs av en koldammigt svart spelplats framför orkestern och kören, ett slags slitet eller utbränt stycke land i väntan på en gudomlig skaparhand och inramat av klassicistiska pelare mellan vilka artificiellt grönskande blad tränger ut. 

Ann-Sofie Rase och Martin Hatlo. Foto: ©Mats Bäcker

En stor kub täckt av is eller himmelsmembran hissas mot skyarna, en tomrummets sexkantiga livmoder där solar och universa kan bli till. Ur stoftet krälar sex svartvingade goth-troll till ärkeänglar ut och blir föreställningens ledsagare genom Skapelsens sju dagar, sotiga partydjur på himmelsk färd från mörker och kaos till ljus och tillblivelse. 

Polyamorösa kyssar

De spelas som ett gäng grinande smådemiurger av Samuel Fröler, Annika Hallin, Ann-Sofie Rase, tenoren Jesper Säll, basbarytonen Martin Hatlo och sopranen Susanna Stern. Och medan projektioner av ensemblens polyamorösa kyssar visas i trängtande och gestiskt stumfilmsformat grillas marshmallowsspett över passionernas glöd. 

Runt Haydns skapelseberättelse byggs en samtidigt gotiskt solkig och kitschglittrande värld av bejakelse och katharsis, en brokig show briserande i kärleksexcess och jubel och som följdriktigt slutar i ett bröllop IRL, med borgerlig vigselförrättare och allt. 

Mariette Glodeck, Helena Lindblom och Odd Glodeck gifter sig. Foto: ©Mats Bäcker

Men Melouani Melanis skapelseberättelse blir trots sitt sprudel och affirmerande överflöd lika krystad i sin normbrytande ambition som svårföljd i den konceptuella spretigheten. 

Skorrar mot det lågmälda

Man famlar efter tankens röda tråd – och djup. Det finns också något makabert i hur föreställningens bombastiska stämningsläge skorrar mot de lågmälda mänskliga berättelser som genom verkliga personer placeras mitt i fiktionen, flyktöden och svåra personliga förluster som kapitaliseras på inom ramen för skådespelet. 

Den ömtåliga och ansvarstyngda konsten att på det här viset luckra upp och tänja på gränsen mellan teater och liv, mellan autentiskt och fiktivt, kräver mer än vad denna föreställnings glättiga politik förmår.  

 

Oratorium

Skapelsen

Musik Joseph Haydn

Libretto Gottfried van Swieten

Regi och konceptidé Mallika Melouani Melani

Musikalisk ledning och dirigent Anders Eby

Scenografi och video Joonas Tikkanen

Ljus Patrik Bogårdh

Mask och peruk Therésia Frisk

Kostym Julia Wallman

Dramaturg Magnus Lindman

Folkoperan, Stockholm

Speltid 1.50 t.

Hanna Nordenhök är författare och kritiker på Expressen Kultur. Hennes senaste roman är ”Asparna”. 

I spelaren ovan visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen, denna gång med Gunilla Brodrej och Katarina Wennstam i ett samtal om dokumentären ”Älska mig för den jag är” och dess efterverkningar.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!