Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Barnförbjuden dockteater där det knullas hej vilt

Tantsnusk. Ur ”The world is full of married men”,
Foto: Emmalisa Pauly / Malmö dockteater
Bubbligt. Ur ”The world is full of married men”.
Foto: Emmalisa Pauly / Malmö dockteater
Kontoret. Ur ”The world is full of married men”.
Foto: Emmalisa Pauly / Malmö dockteater
Ur ”The world is full of married men”,
Foto: Emmalisa Pauly / Malmö dockteater

Malmö dockteater spelar Erik Holmströms version av Jackie Collins debutroman.

Sara Berg tycker att framförandet är avancerat trots banal handling.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Det är the swinging sixties i London. Reklamaren David Cooper och hans hustru – hemmafrun Linda – lever ett ”Mad men”-liv fyllt av glamourösa fester, jetsetare, alkohol, otrohet och svartsjuka. David ligger med den unga och vackra Claudia Parker, som drömmer om att bli skådespelare men har större framgång som utvikningsflicka, medan Linda vänstrar med hippien Paul för att lindra ensamheten.

När Jackie Collins skandalomsusade debutroman ”The world is full of married men” publicerades 1968 blev den snabbt en succé i både Storbritannien och USA, medan Australien, Nya Zeeland och Sydafrika bannlyste den. Proppfull med sex och erotik kallades den både snuskig och äcklig.

Det var så klart en kittlande utgångspunkt för dramatikern och regissören Erik Holmström på Malmö dockteater och resultatet är förträffligt.

I ett samarbete med Malmö stadsteater har Collins roman fått nytt, lustfyllt liv i Holmströms händer. Utöver två skådespelare – Kajsa Ericsson och Erik Olsson – spelas rollerna av välskräddade barbiedockor, itusågade och hopmonterade för att kunna röra leder, lemmar, ögon och munnar. Männen har försetts med var sin praktfull, erigerad penis medan kvinnorna har fått könshår och vagina.

Detta är en barnförbjuden föreställning och det knullas hej vilt.

Men om själva handlingen är banal, är framförandet avancerat på alla plan. Miljöerna är detaljerat uppbyggda inuti ett flertal dockskåp där dockorna interagerar med varandra i hotellrum, lägenheter, på restauranger och barer, manövrerade av Ericsson och Olsson. Allting filmas och livesänds på en tv-skärm som hänger ovanför scenen.

Stora Linda och David byter plats med lilla Linda och David på tv:n och det är makalöst roligt.

Det innebär att publiken kan följa handlingen på två ställen parallellt: tittar man på skärmen liknar pjäsen en fräck film, tittar man på dockskåpen får man en komisk bakom kulisserna-upplevelse.

Men det är inte nog. Hela scenen är en greenscreen, vilket gör det möjligt för skådespelarna att ta plats bredvid dockorna i deras miljöer. Stora Linda och David byter plats med lilla Linda och David på tv:n och det är makalöst roligt.

Kajsa Ericsson och Erik Olsson är fantastiska. De spelar samtliga roller, vilket kräver enorm koncentration. Inte bara behöver de växla dockor och miljöer, minnas ett imponerande antal porriga repliker och ibland agera själva; de byter även dialekter och tonlägen helt chosefritt.

...även om romanen inte är någon högklassig feministlitteratur förblir Jackie Collins lojal med kvinnorna.

Älskarinnan Claudia låter som en såsig Nour El-Refai, medan Linda pratar prydlig och vän rikssvenska. David är en glidare med aggressionsproblem medan Conrad Lee, en snuskgubbe i filmbranschen, bullrar som en göteborgsk hamnarbetare. De inre monologerna är härligt daterade.

Och även om romanen inte är någon högklassig feministlitteratur förblir Jackie Collins lojal med kvinnorna. Vägen dit må vara krokig och kantad av styva kukar men till slut finner de lyckan, var och en på sitt sätt.


Dockteater

THE WORLD IS FULL OF MARRIED MEN

Av Jackie Collins

Dramatisering, översättning och regi Erik Holmström

Scenografi och kostym Maja Kall

Ljusdesign Olivia Grefve

Mask Siv Nyholm

​Med Kajsa Ericsson och Erik Olsson

Malmö dockteater i samarbete med Malmö stadsteater

Speltid 2.5 t.


Sara Berg är kritiker på Expressen Kultur



Lunch med Montelius: ”Förgå sig i natten”

https://embed.radioplay.io?id=101010&country_iso=se

PODCAST. Om Martina Montelius medverkan i dokumentären ”Prize of silence” och om priset för att såga Frostenson på Expressens kultursida 1998.