Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Barnet vill varken vara tjej eller kille

Ur Jag vet inte vem jag är och jag älskar det med ensemblen Man must sing.
Ur Jag vet inte vem jag är och jag älskar det med ensemblen Man must sing.

Daniel Fjellström har skrivit en opera för barn om flytande könsidentitet.

Hanna Höglund ser en knepig story gå i mål på Masthuggsterrassen i Göteborg.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. En Stepford-mamma i hövolmsfrisyr som drömmer om att klippa håret och kasta varpa. 

En pappa som gör om köket till en automatiserad maskinpark. Och ångrar sig. Och ångrar sig igen.

Och så barnet Edvin som en dag chockar alla med att gå till skolan i klänning, till höjdtoner som hotar att skaka om hela könsmaktsordningen. 

Queeroperan ”Jag vet inte vem jag är och jag älskar det” för lågstadiet är den första barnsatsningen från ”Man must sing!”, en av Sveriges mest ambitiösa fria operagrupper. Ständigt petande i samtidens öppna sår – klimathot, flyktingkris och könsidentitet. Pandemiåret 2021 har de uruppfört inte mindre två nya operor som de själva beställt. 

Det är som att musiken bara måste ut.

Hur det ens är möjligt? Ja, inget verkar skrämma dem. Säger Folkhälsomyndigheten att nu är det åtta personer i publiken som gäller – ja, då spelar de banne mig för åtta. Det är som att musiken bara måste ut. 

Och då blir det bra. Jag var en av de lyckligt lottade på premiären av Marie Samuelssons ”Scener ur ett polyamoröst äktenskap” i mars och kommer aldrig glömma när barytonen Karl Peter Eriksson i yogabrallor sjöng för full hals om att runka i en kopp på IVF-mottagningen. 

Men nu handlar det alltså om barnopera av kompositören Daniel Fjellström, ett av de senaste årens finaste nytillskott i operasverige. I den stämningsfulla Almqvist-tonsättningen ”Det går an” på Läckö slott 2016 använde han sig av glasklanger. Kammaroperan ”Kom inte hit!” om finska fångar i sovjetiska arbetsläger klingade kongenialt av karelskt 30-tal. 

Det här är ingen lätt story och inte heller lätt musik.

I ”Jag vet inte vem jag är” finns inte en enda tråkig ton. Fjellström gör hel operaorkester av två Gageego!-musiker: Jonas Larssons slagverk och My Hellgrens cello. Dissonanser och konsonanser dansar om varandra, varje scen har sin egen rytmiska karaktär, cellon blir romantisk resurs när känslorna går höga och stor modernistisk humor uppstår när den stumfilmssminkade Karl Peter Eriksson mimar till marimban.

Det här är ingen lätt story och inte heller lätt musik. Att ha ett barn som varken vill vara kille eller tjej utan mitt emellan skapar friktion som hörs i sångstämmorna: pappan (Eriksson) och mamman (Amanda Flodin) rör sig från sina djupaste register upp i falsettiga höjder. Röster spricker. Sopranen Nina Ewald som den rödrufsiga Edvin drar åt kulningen till. 

I Kristian Hallbergs libretto ska mycket få plats på 35 minuter: förhöjd vardag, absurdism och en liten könsöverskridande deckargåta. Störst fokus hamnar paradoxalt nog på föräldrarna medan Edvin blir mer av en föreläsare i ämnet icke-binära. Jag hade velat komma hen närmare in på livet. 

Men när applåderna tystnat visslar pappor i publiken på melodin till operans titellåt. Då kan jag inte annat än falla som en fura för denna lovsång till den fluida könsidentiteten. 


Opera

JAG VET INTE VEM JAG ÄR OCH JAG ÄLSKAR DET

Av Daniel Fjellström (musik) och Kristian Hallberg (libretto)

Regi Gunilla J Gyllenspetz

Scenografi och kostym Heidi Saikkonen

Ljusdesign Christofer W Fogelberg

Maskdesign Linda af Boije Gennäs

Nina Ewald, Amanda Flodin, Karl Peter Eriksson

Gageego!: Jonas Larsson och My Hellgren

Man must sing

Cinnober Teater, Masthuggsterrassen, Göteborg

Lågstadiet

Speltid 0.35 t.



Hanna Höglund är medarbetare på Expressen Kultur


Lunch med Montelius: ”Norénjul”

https://embed.radioplay.io?id=101785&country_iso=se

PODCAST. Följ med på Lars Noréns pjäs ”Tiden är vårt hem”. Och hör hur Gunilla krishanterar mediestormen kring Expressen. Dessutom: så maxar du behållningen hos psykologen.