Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Äntligen – en elegant satir på kulturprofilen

Dockan kommenterar den nya kulturministern. Sara Jangfeldt och Andreas T Olsson. Foto: Fotograf Matilda Rahm.
Sara Jangfeldt, Andreas T Olsson och Fredrik Meyer. Foto: Fotograf Matilda Rahm.
En kulturbudget? Fredrik Meyer, Sara Jangfeldt och Andreas T Olsson. Foto: Fotograf Matilda Rahm.
Gunilla Brodrej. Foto: OLLE SPORRONG

Sara Jangfeldt och Andreas T Olsson kommenterar kulturlivet genom en ny kabarét.

Gunilla Brodrej uppskattar särskilt en vass kuplett om kulturprofilen.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TEATER | RECENSION. Sara Jangfeldt är en ovanlig skådespelare med svenska mått mätt. Hon kan dansa, sjunga och skriva musik. 

Tillsammans med Dramatens Andreas T Olsson ("Sufflören"), även han en skicklig skribent tillika improvisatör, har hon skapat en samtidskommenterande kabarét där teatern är hotad från krafter som alltmer krymper skådespelarnas rörelseutrymme. Kabarén spelas på Soppteatern i Stockholm för en mogen publik som är väl insatt i renoveringseländet på Stockholms insitutionsteatrar. Själva Soppteatern ligger just nu inhyst på plattan under fontänen. 

Diktion att dö för

Via underjorden kommer Olsson krypande från Nybroplan till Sergels torg med en koffert full av rekvisita och förhoppning att trots allt få spela Hamlet. Han bär en generisk tweedkavaj (Gösta Ekmans?) över randig pyjamas. Sara Jangfelt har "lite för rött läppstift och lite för randig tröja". Mycket franskt. Very "Cabaret". Båda har en diktion att dö för, ackompanjerade av den utmärkte Fredrik Meyer.

 

 

Mycket är på vers, till och med dialogen. "Medge" rimmar med "Gustav den tredje" och så vidare. Sara Jangfeldt tar på sig klut och sjunger Bergmans lilla piga, en hyllning till hans hunsade hushållerska Anita Haglöf. Men just när rimmen börjar kännas som en tvångströja kastar Andreas T Olssons loss med en improvisatorisk resa ner genom teaterhelvetets nio kretsar, till en scen "UNDER under fontänen" där biljetterna är "lika dyra som en musikal på Stadsteatern" och Mikael Persbrandt vrålar "Nyårsklockan" på repeat. Här kommer det säkerligen fyllas på med aktualiteter med tiden.

Tappat omdöme

Även Svenska Akademien får en släng av soppsleven genom att ett "tappat omdöme" eftersöks på hittegodsavdelningen, men fränast är Sara Jangfeldts kuplett om Jean-Claude Arnault iförd kavaj och karaktäristiska glasögon, den egenkäre franske kulturprofilen som roar sig med vem han vill. Sedan tar hon av sig kavajen och brillorna och reclaimar Paris. Kupletten känns så skarp och ärlig att den inte går att skratta bort – och därmed är den soppans clou. 

 

TEATER

DEN SISTA KABARÉN

Av Andreas T Olsson och Sara Jangfeldt

Kostym Gudrun Rösnes

Ljus Robert Larein

Ljuddesign Fredrik Meyer

Mask Carina Saxenberg

Soppteatern, Stockholm

Speltid 0.55 t.

 

Gunilla Brodrej är kritiker och redaktör på Expressens kultursida.

 

TV - Se Gunilla Brodrej och Martina Montelius i jubileumsavsnittet av Lunch med Montelius HÄR

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!