Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ajvide Lindqvists nyskrivna drama är en komisk fullträff

Sandra Huldt och Peter Andersson. Foto: Sören Vilks
Sandra Huldt och Ann Petrén. Foto: Sören Vilks
Karin Olsson.

Karin Olsson ser John Ajvide Lindqvists ”De obehöriga”.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Det känns ibland kämpigt med humor på teater. Minsta lilla lustighet kan trigga i gång publiken att skratta hysteriskt. Sådär så man blir irriterad: så jävla roligt var det väl inte! I den första akten av ”De obehöriga” händer det inte en enda gång. Jag är fullt upptagen med att garva läppen av mig. Det är förmodligen det roligaste jag sett på en teaterscen.

Författaren John Ajvide Lindqvists nyskrivna drama, i regi av teaterchefen själv, Anna Takanen, är en skicklig samtidssatir över människorna på Mariatorget i Stockholm. En bostadsrättsförening ska ”ventilera” varför det är så mycket spring i trappen. Knarkare, dårar och laktosintoleranta förpestar tillvaron. Hur ska man stänga dem ute? Och vilka ska man släppa in?

Det är ett kammarspel med tämligen karikerade roller, som bärs upp av några av Sveriges främsta skådespelare. Leif Andrée gestaltar den enda hyresgästen som blivit kvar när övriga lägenheter ombildats. Han fattar att man inte får säga n-ordet, men avskyr det pk-samhälle som Södermalm förvandlats till. Andrée levandegör mannens smygrasism och närhetstörst med sin sedvanliga sensibla urkraft. Ann Petrén briljerar som den prudentliga damen, lojal demonstrant för de ensamkommande då hon ”behandlar alla raser lika”. Peter Andersson klär också av klyschmaskinen till bostadsrättsordförande och blottar hans existentiella ångest.

Tjuvar i tvättstugan, chemtrails och ett Sverige som inte längre känns som förr.

Sådana elefanter är inte lätt att mäta sig med. Men Pablo Leiva Wenger, som spelar stressad hipster med yogamatta och Sandra Huldt, som småbarnsmamma med stort intresse för allergier, gör en stabil insats.

Peter Andersson, Ann Petrén, Leif Andrée, Sandra Huldt och Pablo Leiva Wenger. Foto: Sören Vilks

Men det vore inte John Ajvide Lindqvist, skräckförfattaren bakom romansuccén ”Låt den rätte komma in”, om inte våra rädslor och nojor hela tiden låg under ytan. Tjuvar i tvättstugan, chemtrails och ett Sverige som inte längre känns som förr. Det finns så mycket att oroa sig för. Avgrunden av ensamhet inombords går inte att fylla med en våning för nio miljoner.

Stadsteaterns tillfälliga scen i S:t Paulskyrkan passar väl för temat och scenografin är mycket sparsmakad. Den ödsliga pianomusiken och dunkla ljuset sätter stämningen.

I ”De obehöriga” kommer faktiskt katastrofen till slut. Nyhetsflashen bland tusen andra som förändrar allt. I den andra akten befinner vi oss på en annan medvetandenivå, kanske bland odöda. Allt flyter samman. Graden av komik dämpas.

Denna del är aningen rumphuggen och manuset böljar lite väl mycket. Men det är lätt att förlåta i en föreställning som lyckas ta oss från föreningslivets futtigheter till det besvärliga att leva i just vår tid.

”De obehöriga” fungerar som en comic relief för twitterskadade kulturradikaler, Linkedin-lajkande Voi-åkare, flashbackhöga näthatare, vaccinskeptiska morsor, Hemnet-knarkande höginkomsttagare och alla andra vanliga svenskar.

 

Karin Olsson är kulturchef på Expressen.

TEATER

De obehöriga
Av John Ajvide Lindqvist

Regi Anna Takanen

Medverkande Peter Andersson, Leif Andrée, Sandra Huldt, Pablo Leiva Wenger, Ann Petrén

Scenografi Carouschka Streijffert

Kostym och mask Patricia Svajger

Ljus Tobias Hagström-Ståhl

Ljud Simon Mårtensson

Kompositör Simon Steensland

Stockholms stadsteater, scen St Paul

2:10 h

Athena Farrokhzad och Kristofer Folkhammar om läslusten hos unga.