Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sågningen av Dramatenchefen: ”Alla har vetat”

Marianne Lindberg de Geer är kritisk till hur Dramaten-chefen Eirik Stubø hanterat uppropet Foto: MARIANNE LINDBERG DE GEER
Eirik Stubø hävdar att Dramaten inte sopat något under mattan Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES

Dramatikern och konstnären Marianne Lindberg De Geer är starkt kritisk till Dramaten-chefen Eirik Stubø. 

Marianne Lindberg De Geer menar att Stubø odlat en patriarkal tystnadskultur på Dramaten – som lett till att så få vågat träda fram och vittna om trakasserier och övergrepp. 

– Han är en patriarkal despot, säger hon. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

INTERVJU | #TYSTNADTAGNING. Konstnären och dramatikern Marianne Lindberg De Geer, 71, har arbetat både på Stockholms stadsteater och Dramaten. Hon är insatt i arbetsklimatet för kvinnor i Teatersverige och när Expressen ringer upp henne säger hon att hon inte blev förvånad av innehållet i uppropet där 584 kvinnliga skådespelare vittnade i Svenska Dagbladet om sexuella övergrepp och trakasserier. 

 

LÄS MER: Dramaten utreder medarbetare internt – misstänkts för övergrepp

 

Ett flertal av skådespelarna är knutna till eller har varit på Dramaten och Marianne Lindberg De Geer är djupt kritisk hur Dramaten-vd:n Eirik Stubø bemött uppropet. Han uppgav under torsdagen att varken han eller andra Dramaten-chefer försökt sopa problematiken under mattan.  

– Jag blir så upprörd över det här, för det här har de vetat om hela tiden. Alla har vetat om det, säger hon.

– Eirik Stubø och Benny Fredriksson och andra teaterchefer har inte haft ett aktivt förebyggande arbete, inte frågat sig hur personalen mår. Det är deras uppgift, det ingår i att vara chef. Och hör nu, nu försöker de välta över frågan på de drabbade. Varför har ingen sagt något? Att det var av den här omfattningen, det hade jag ingen aning om! Vidrigt, säger hon. 

Marianne Lindberg De Geer: ”Så upprörd”

Marianne Lindberg De Geer är övertygad om att Stubøs ledarskap har inneburit att tystnadskulturen spridit ut sig.

– Han är en patriarkal despot, som låter sitt dåliga humör gå ut över folk som är under honom och som inte vågar säga ifrån, säger hon och fortsätter:

– Jag vet att jag aldrig kommer få ett jobb där nu. Kritiserar man, så är man ute ur leken. Det får sådana enorma konsekvenser för människor som jobbar där. Man vill inte få sparken och därför vill man inte vara krånglig, säger hon.

 

LÄS MER - Martina Montelius: Hur kan kvinnor vara så lite värda som på teatern? 

”Lämnar inte Dramaten i första taget”

Marianne Lindberg De Geer pekar också ut personalomsättningen på Dramaten – i synnerhet administrativ personal – som ett problem orsakat av Stubø.

– Om man får ett jobb på Dramaten, lämnar man det inte i första taget. Det är så högt man når i Teatersverige, så det säger något om magnituden i problematiken. Sedan Marie-Louise Ekman avgick har hela styrelsen bytts ut och många, för att inte säga de flesta som byggde det stabila administrativa Dramaten, har sagt upp sig och lämnat. Kontinuiteten skadas, säger Lindberg De Geer.

– Min fråga till Alice Bah Kuhnke nu är, tror du verkligen att det räcker med en åthutning i det här läget? Idén som nu vädras från ledningshåll om att försöka lösa problemen genom anonyma anmälningar är inget annat än korkad och skandalös. Vill man alltså skapa ett angiverisamhälle?

 

LÄS MER - Världssångerskan Anna Larsson: Dirigentväldet är direkt farligt för unga kvinnor

 

Expressen har sökt Eirik Stubø via Dramatens presstjänst, som meddelar att han inte tänker bemöta kritiken utan hänvisar till sina kommentarer under gårdagen. Stubø berättade under gårdagen att han tagit del av uppropet med "fasa", men slog i från sig vad gäller kritiken om att han skulle odlat en tystnadskultur. 

– Men det som här beskrivs kommer inte till ytan. Jag har det yttersta ansvaret för Dramaten, så det är mitt ansvar att ta reda på varför det är så. Att man har tittat åt ett annat håll eller försökt sopa under mattan, det har inte hänt.

 

LÄS MER - Jens Liljestrand: Mikael Persbrandts bok bekräftar teatersvineriet

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!