Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så ville Benny Fredriksson ha sin sista dag på teatern

Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm sörjer Benny Fredriksson. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
Gunilla Brodrej. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
Margareta Sörenson. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Vad blir arvet efter Benny Fredriksson? Expressens scenkonstredaktör Gunilla Brodrej och teaterkritiker Margareta Sörenson samtalar i tv-programmet Kultur-Expressen om en stor teaterman och hans tragedi.

Margareta Sörenson har också läst en intervju där han berättar om hur han hade velat ha sin sista dag på jobbet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTUR-TV | TEATER. Båda lyfter i programmet fram hans förmåga att förena brett och folkligt innehåll med det konstnärligt utmanande. Det resulterade i både höga publiksiffror och kritikerhyllade uppsättningar.

– Stadsteatern skulle vara en teater där alla kände sig inkluderade. Det var hans ledmotiv, säger Gunilla Brodrej i sändningen.

– Det är Skandinaviens största teater. Jag tror att han var väldigt medveten om det. Han sa också saker som att det här är som en elefant. Huvudet är det konstnärliga och resten är allt det andra, berättar Margareta Sörenson.

Gunilla Brodrej menar att han bedrev verksamheten som ett modernt bolag inom näringslivet. 

– Jag fick ett intryck av att han var enormt trygg med visionen hela tiden. Han ville att det skulle gå runt. Jag tror inte att han var orolig för att man skulle titta snett på honom.

– Han gjorde exakt vad moderna politiker vill att en teaterchef ska göra. Han levererade, detta för förfärliga ord, tillägger Margareta Sörenson.

Metoos roll

Hon tycker inte att man ska blanda samman metoo med det som hände Benny Fredriksson.

– Processen med synpunkter på arbetsstil och ledning var mycket äldre. Ganska länge har man hört om att det var på gång. Han stödde också Tystnadtagning. Det här handlade om konsten att leda en konstnärlig verksamhet, som är svår, säger hon. 

Gunilla Brodrej tycker ändå att det finns en koppling.

– Det fanns ett fel i huset som bestod i att somliga män fick hållas och det är ett problem som finns också på andra teatrar.

Benny Fredrikssons engagemang

Sörenson tror trots allt att de flesta på teatern var nöjda. Hon undrar hur man ska hitta någon med det fullständiga engagemang som Benny Fredriksson hade.

– Hur ska man hitta en person som är beredd att gå så all in? Ett sånt driv kostar något för den personen också, säger hon.

– Han krävde jättemycket av sig själv och andra. Klassisk dramaturgi, tillägger Gunilla Brodrej.

Margareta Sörenson har i samband med Benny Fredrikssons bortgång läst i boken som gavs ut till teaterns 50-årsjubileum, där han intervjuades av DN-journalisten Malin Ullgren. Hon frågar honom om vad han vill göra efter Stadsteatern. Han avböjer att svara, men säger att han däremot länge tänkt på hur han vill avgå från sin post.

Sörenson läser ur boken, där Fredriksson berättar om hur han önskar ha det: "Klockan 10 kallar jag personalen till ett möte. Jag berättar att de år som varit har varit mina bästa och att det i dag är min sista dag. Sedan går jag direkt."

Han förklarade: "Jag är en blyg person. En sådan som inte vill säga adjö."

 

Se hela programmet i tv-spelaren ovan. 

 

LÄS MER - Karin Olsson: Förklaringen till Benny Fredrikssons död kan inte vara så enkel

 

KULTUR-EXPRESSEN

Häng med i de senaste kultursamtalen! Kultur-Expressen summerar och fördjupar en debatt per vecka med kunniga kulturpersonligheter eller andra experter i studion. Kultur-Expressen finns också som podcast. Programledare: Kulturchef Karin Olsson