Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så förstörde mobilerna Madonnas Pridekonsert

Artisten Madonna.
Foto: PX1 / ALL OVER PRESS WENN.COM
Journalisten och tv-producenten Erik Galli.
Foto: Sofie Hederstierna

Under Madonnas Prideframträdande i New York var det ingen som dansade – men desto fler som filmade.

Erik Galli tycker mobilanvändandet på kulturevenemang gått över styr, och hoppas på fler tillställningar med fotoförbud. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURDEBATT. Boom Boom Room är en av New Yorks mest ikoniska klubbar, belägen högst upp i hotellet The Standard. Utsikten är spektakulär, drinkarna svindyra, gästlistan celeber. Inför The Standards stora Pridefest härom veckan – den första sedan pandemin – låg känslan av ett nytt Roaring Twenties i luften. Bögar som inte fått festa är inte att leka med. Trycket var enormt, för här lockade löftet om kungligt besök: ”God is Cuming” skrev Madonna i ett Instagraminlägg tre dagar tidigare. Uppe på artonde våningen trängdes en svettig massa av halvnakna män i de små och smaklösa ursäkter till plagg som kännetecknar Pride i väntan på Drottningen. Toakön ska ha varit så lång att många pissade i sina glas. 

När Madonna anlände vid halv tvåtiden var det tits-out i läderharnesk och elektriskt blå frisyr. Föga förvånande för en 62-åring som i sin jakt på evig ungdom chockat världen med selfies där hon allt mindre går att känna igen som den Madonna många växt upp med. Det pinsamma här var dock inte sångerskans oförmåga att pricka rätt när hon ska lajva ung. Det var publiken. På sociala medier syns the Queen of Pop för första gången sedan pandemin på bardisken framföra ”Hung Up” med tillhörande voguingkoreografi – inför ett hav av uppsträckta Iphones i händerna på ett folkhav förvandlat till sten. Inte en jävel dansar. I bögarnas terrakottaarmé är det viktigaste att stå riktigt still så att inte videon blir skakig. De borde skämmas.

Maximal spridning i sociala medier har hittills varit kvittot på ett lyckat event. Men vi har nått en tipping point.

Videon jag ser är en tragedi. Ingen ser ut att ha kul – de vill bara visa att de är där, med en av hundratals identiska Instagramstories. Maximal spridning i sociala medier har hittills varit kvittot på ett lyckat event. Men vi har nått en tipping point. Alla kunde följa Madonnas pridefest men ingen som såg den lär ha fått fomo. Kan jag se det kan företagen det. Inget går att sälja med en fest som ingen önskar att de var på. 

Snart hoppas jag att vi kan se fram emot fler mobilförbud och fester som blir omtalade för sin mystik. Vi vet att det går. På världens kändaste klubb Berghain i Berlin får du (om du kommer in) ett klistermärke satt över mobilkameran. Ertappas du med att ta bort det blir du portad. Även på Metgalan (Berghains antites?) råder sedan 2015 mobilförbud (dock med betydligt sämre efterlevnad; kändisarna där lär inte straffas lika hårt vid regelbrott). 

Men vi behöver inte leta efter exempel utomlands: Vi är redan där. Under pandemin har den som velat festa i strid mot restriktionerna fått göra det under radarn. Se bara på hatet Bianca Ingrosso fick utstå efter att vännen Lovisa Worge brutit mot pandemilagen på en fest på Stureplan i Stockholm (en fest Ingrosso visade sig inte ens ha varit på). Incidenten är bara toppen på isberget. Svenska influencers har lärt sig att festa i smyg. Jag hoppas bara att de fått mersmak när vi nu närmar oss pandemins slut.


Av Erik Galli

 Erik Galli är journalist och tv-producent. 



Om Mellins raseri – i mediepodden ”Lägg ut”

https://embed.radioplay.io?id=86135&country_iso=se

Så stoppas Jimmie Åkesson från ”Sommar”, Lena Mellins ilska mot Nooshi Dadgostar och historien om när Diamant Salihu tog Zlatan till nya höjder. Expressens mediepodd med Karin Olsson och Magnus Alselind.