Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så förändrade Adam Alsing medie-Sverige

Programledaren blev 51 år gammal – dog i corona.
PARHÄSTAR. Gry Forssell och Adam Alsing 2005.
Adam Alsing 1991.Foto: BERTIL ERICSON / TT NYHETSBYRÅN

Adam Alsing blev bara 51 år men hann med att omskapa medie-Sverige.

Thomas Mattsson ser en programledarstjärna som bröt ny mark.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURKRÖNIKA. Det är 1987, lokalradion får en egen kanal – P4 – och på årets sista dag ska TV3 börja sända från London och starta en medierevolution. Men det vet ännu inte Joachim Berner när han stegar ut ur radiostudion i Karlstad för att sluta på public service; Berner ska börja på Göteborgs-Posten och senare bli chefredaktör för Dagens Nyheter och Expressen.

In för att ta över efter Berner som programledare i Radio Värmland kliver i stället en 19-årig man, uppväxt i ett klassiskt tidningshem – pappa var redaktionschef på Stockholms-Tidningen och Värmlands Folkblad och dessutom chefredaktör för både Nya Norrland och Aftonbladet. 

Det var en annan tid. Varken ”Stocken” eller Nya Norrland finns längre. Värmlands Folkblad är såld till konkurrenten NWT. Då LO-ägda Aftonbladet ges numera ut av ett börsbolag bakom vilket står amerikanska investmentfirmor som Fidelity och JP Morgan Chase Bank. 

Rolf Alsing var chefredaktör på Aftonbladet mellan 1985 och 1987 och politisk chefredaktör från 1987 till 2001.Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT NYHETSBYRÅN

Adam Alsing ser en annan karriär än Rolf Alsings framför sig. I närradiostudion på Gjuteriet på Herrhagen i Karlstad har diskjockeyn sänt ”Radio Solsta 92,2” i Unga örnars regi, innan han börjar klippa ljudband och göra ungdomsprogrammet ”Remix” i lokalradion. Adam Alsing kommer vara med och förändra hela medie-Sverige. 

Nu, efter det tragiska beskedet om hans alltför tidiga bortgång, ser ju allt så självklart ut: ”Adam Alsing var kvick, rolig – och varm” (Johan Croneman, DN). ”Adam Alsing var ett riktigt proffs” (Anders Björkman, Expressen). ”Mästaren av den lättsamma underhållningen” (Jan-Olov Andersson, Aftonbladet). ”Adam Alsing var en av våra stora lättunderhållare” (Andres Lokko, Svenska Dagbladet). 

Men då, på det sena 80-talet, konsumerade vi nyheter och underhållning i det som Filip Hammar och Fredrik Wikingsson i sin bok ”Två nötcreme och en moviebox” senare skulle beskriva som ”DDR-Sverige”. Det var en annan tid, ja. Innan Adam Alsing skulle göra allt det nya. Det medie-Sverige som nu sörjer honom förändrades av en radda entreprenörer. Jan Stenbeck med sitt TV3. Monica Lindstedt & Co lanserade gratistidningen Metro. Anna Bråkenhielm drog i gång såpa-tv-trenden med ”Robinson”. Kalle Jungkvist satsade på Aftonbladets hemsida när andra drog ner. 

Ingemar Leijonborg och Gunnar Bergvall skapade TV4. Annie Wegelius sålde alla möjliga nya tv-format. Så många var med och tänkte ut. För varje Spotify, många Lunarstorm. Men det skulle utföras också. 

På det tidiga 90-talet var Adam Alsing med när TV4 blev ”en del av Sverige”. Redan 1990 gjorde han ett av kanalens första nöjesprogram när svältfödda svenska tittare äntligen fick se den efterlängtade tv-reklamen. Kommersiell tv utmanade Sveriges Television om sport och underhållning och Alsing, som gjorde allt från ”Fotbollsgalan” till ”Fröken Sverige”, syntes överallt. I TV3. I Kanal 5. TV4 igen. TV3 igen. Kanal 5 igen. 

Adam Alsing och Jessica Almenäs på Fotbollsgalan 2008.Foto: MARCUS ERICSSON / BILDBYRÅN

Programledarprofiler kom och gick på kanalerna, Adam Alsing var kvar i rutan. Bara det en bedrift. 1993 får Sverige också privat lokalradio. Riksdagen beslutar om ägarrestriktioner och staten auktionerar ut dyra koncessioner, som Stenbeck-sfären och Bonnier-familjen försöker buda in via bulvaner. 

Det är en rätt otrolig industrigärning han gör, överallt och hela tiden.

Det är en minst sagt rörig marknad; flygbolaget SAS är delägare i Radio Arlanda, Radio Q (Q = Kvinna, Kultur och Kvalitet) kapsejsar och blir i stället Lugna Favoriter på 104,7... och så vidare. Fulspel och rundande av radiolag. För att reklamradion ska överleva bildas program- och annonsnätverk som SBS och MTG. Där behövs stjärnor, sådana som kan radio. Adam Alsing hörs förstås överallt: Radio City. Mix Megapol. Rix FM. NRJ.

Kanaler säljs och slås ihop, men Adam Alsing är kvar på bussreklamen och stortavlornas affischytor. Ofta dubblerar han tv och radio med samma energi och goda humör. Det är väl knappast troligt att Adam Alsing själv – mitt uppe i denna transformation av en hel mediebransch – tänker på att han är en central aktör och sådana här texter ska förstås egentligen skrivas när den som de handlar om kan läsa dem. Men. Det är en rätt otrolig industrigärning han gör, överallt och hela tiden.

Adam Alsing är programledare när radiohistoriska ”Äntligen morgon” på Mix Megapol drog i gång 2004, det var också Gry Forssell – som setts i Sveriges Television, TV3, TV4, TV11 och TV1000 – och nu heter det programmet, som Adam Alsing var med i under sju år, välförtjänt ”Gry Forssell med vänner”.

Agneta Sjödin och Adam Alsing i TV4:s ”Tur i kärlek” 1990.Foto: TV4

Inte många får ens försöka och än färre lyckas, som Adam & Gry, i dubbla genrer. 

Naturligtvis spelar han också in hundratals podcastar. När publiken börjar upptäcka poddar, poddradio, poddsändningar eller vad den nu ska kallas, så blir disckjockeyn från Karlstad en stor profil i en tredje genre. 

I lika många decennier som han underhåller och informerar miljoner svenskar, är Adam Alsing med och omdanar medie-Sverige till något lite mer modernt och mycket roligare.

 

Av Thomas Mattsson

Thomas Mattsson är senior advisor på Bonnier News. Han var tidigare chefredaktör på Expressen.