Ur "Enleveringen ur Seraljen" på Årsta teater. Foto: Mikael SilkebergUr "Enleveringen ur Seraljen" på Årsta teater. Foto: Mikael Silkeberg
Ur "Enleveringen ur Seraljen" på Årsta teater. Foto: Mikael Silkeberg
Elsa Ridderstedt som en Tove Jansson-inspirerad Blonde i "Enleveringen ur Seraljen" på Årsta teater. Foto: Mikael SilkebergElsa Ridderstedt som en Tove Jansson-inspirerad Blonde i "Enleveringen ur Seraljen" på Årsta teater. Foto: Mikael Silkeberg
Elsa Ridderstedt som en Tove Jansson-inspirerad Blonde i "Enleveringen ur Seraljen" på Årsta teater. Foto: Mikael Silkeberg
Belmonte, Ulric Björklund, och Konstanze, Natalie Hernborg, ur "Enleveringen i Seraljen". Foto: MIKAEL SILKEBERG / KAMRATERNABelmonte, Ulric Björklund, och Konstanze, Natalie Hernborg, ur "Enleveringen i Seraljen". Foto: MIKAEL SILKEBERG / KAMRATERNA
Belmonte, Ulric Björklund, och Konstanze, Natalie Hernborg, ur "Enleveringen i Seraljen". Foto: MIKAEL SILKEBERG / KAMRATERNA
Osmin som mjukdjur, Anders Nyström. Foto: MIKAEL SILKEBERG / KAMRATERNAOsmin som mjukdjur, Anders Nyström. Foto: MIKAEL SILKEBERG / KAMRATERNA
Osmin som mjukdjur, Anders Nyström. Foto: MIKAEL SILKEBERG / KAMRATERNA
Based on a true story. Tomas Engström som Wolfgang Selim och Natalie Hernborg som Konstanze. Foto: MIKAEL SILKEBERG / KAMRATERNABased on a true story. Tomas Engström som Wolfgang Selim och Natalie Hernborg som Konstanze. Foto: MIKAEL SILKEBERG / KAMRATERNA
Based on a true story. Tomas Engström som Wolfgang Selim och Natalie Hernborg som Konstanze. Foto: MIKAEL SILKEBERG / KAMRATERNA

Riskabel rapport från ett källarhål

Publicerad

Lars Sjöberg ser en samtida uppdatering av det problematiska sångspelet "Enleveringen ur Seraljen".

Det finns mycket som binder samman Mozarts två stora sångspel – ”Enleveringen ur Seraljen” och ”Trollflöjten”. Båda har liknande persongallerier, bestående av vis makthavare, skum skurk och två kärlekspar på väg mot mänsklig mognad med kärlekens hjälp. Men man skall nog inte vara för snar med att slå ”Trollflöjten” i huvudet på  sin tio år äldre föregångare. 

Sarastro har förvisso musikhistoriens vackraste basarior medan Selim Pascha inte sjunger en ton. Å  andra sidan är Konstanze en betydligt frejdigare hjältinna än Pamina och den farlige Osmin rikare tecknad än Monostatos. Men medan ”Trollflöjten” tycks gå oskadd genom de vidyftigaste tolkningar har ”Enleveringen” fått  det allt svårare i portgången. 

 

LÄS MER - Lars Sjöberg: Övermänskligt bra Elektra i Göteborg

 

Varje inscenering blir en riskabel kryssning mellan rasistiska kobbar och sexistiska grynnor, och nu sedan alla muslimska fundamentalister gjort entré går det varken att skämta om öst kontra väst eller hålla sig allvarlig.

 

Natascha Kampusch som opera

Dan Turdén hos Kamraterna på Årsta teater i Stockholm experimenterar med att projiciera Mozarts opera på Natascha Kampusch, hon som enleverades och hölls fången av psykopaten Wolfgang Priklopil i åtta år. Titeln syftar alltså på en helt annan enlevering än Mozarts original, där bedriften i fråga skall äga rum och inte redan skett. Här behåller namnen Konstanze och Selim (här med förnamnet Wolfgang) förbindelserna till operaoriginalet, men Belmonte, Blondchen och Pedrillo samt Konstanzes tillbedjare Osmin reduceras till tröstdockor och leksaksdjur. 

Anders Nyströms – Osmin – gigantiska kanin är visserligen dråplig att skåda men berövas i detta drömspelssammanhang det mesta av sin farlighet. Dessutom ger honom den svenska texten inte mycket auktoritet i hjälp – ”hon ska hängas, tjo å hej, tjo å hej!”, annat att förtiga.

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej: Dan Turdén är full av upptåg och idéer 

 

Årstakamraternas "Enlevering" blir en skvader, vars pjäs om Natascha Kampusch skiktas med en Mozartmusikal där allt utom musiken sett sina bästa dagar. När Mozart emellanåt tar kommandot är det klart att Natalie Hernborg gör något grandiost av ”Marter aller Arten” eller hur den nu lät på svenska – ”Tusen grymma plågor”, kanske. Och inför Anna Christenssons kvintett saknar man Mozartorkestern mindre än väntat. Som pianist verkar hon ha alla instrument i fingrarna.

Men hör ni kamrater – vart tog den stora showstoppern vägen, Osmins och Pedrillos dryckeslag? Ingen aldrig så ny läsart rättfärdigar en sådan strykning.

Opera

Enleveringen ur Seraljen

Av W A Mozart

Regi Dan Turdén 

Översättning Carl Johan Holzhausen

Kamraterna, Årsta teater, Stockholm

Musikalisk ledning Anna Christensson

Årsta teater, Stockholm

Speltid 2 t.

Lars Sjöberg är medarbetare på Expressens Kultursida.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag