Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ringdans runt köttet

Ur "A:s lovers".

Salka Hallström Bornold  går på Thielska och  ser sushiporr.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Nobuyoshi Araki på Thielska. Bara det är en effektiv kontrast. Detta nobla lilla parkpalats dit man går för att avnjuta sin smörgås i finkultiverad miljö. Och så denna japanska pornograf som plåtar sina modeller som om de inte vore levande människor, utan eleganta sushianrättningar. De glor tillbaka med outhärdligt hundlik blick, vare sig de trängts in i ett hörn eller bjuder ut sig med öppnat sköte i badkaret.


Araki väcker alltid samma grumliga vämjelse inom mig som Guy Bourdin, det moderna coffee table-fotots andra "monstre sacré". Kvinnan som dödkött, studion som brottsplats. Konstnären som morbid sadist.


Här har vi ändå ett mindre makabert urval ur Arakis väldiga produktion. Över 350 - eller kanske 450, beroende på vem man frågar - fotoböcker lär ha getts ut, en del via det ekivoka förlaget Taschen. Några av de jag sett har liknat en kannibals kokböcker. Namnlösa unga kvinnor som hängts upp och ner som slaktkroppar, redo att sprättas upp: Vilka är de? Hur hamnade de där? Vem förbarmar sig över dem? Inte Araki!

Kulturellt bevandrade kritiker brukar notera referenserna till kinbaku-bi, den sexuella snörningskonsten med anor från Edo-perioden. I Araki kan man också läsa en utsaga om tingens tillstånd, en rå men snillrikt stiliserad berättelse om den könsmaktsordning och den esteticerade grymhet som satts i system.


Men en kvinna som snörts som ett stycke kassler är fortfarande en kvinna som snörts som kassler. Man tvingas med i hans kalla spel av blickar, en isande ringdans runt köttet.


Det är bilder som kräver en del av arrangemanget. I de små kamrarna på Thielska har de nålats upp som buckliga printar utan ramar och hängts tillsammans med gulnade exemplar av Zorns etsningar, ett anspråkslöst grepp som faktiskt öppnar intimare ingångar till båda konstnärerna.

Man får syn på saker. Det uppfinningsrika tecknarögat, den Instagram-artade relationen till omvärlden. Interiörer, främlingar, vänner, erotiska scener, husdjur dokumenteras och speglar två vitt skilda konstnärsliv, på 100 års avstånd från varandra.

Det går inte att komma ifrån att Araki framstår som den ondare av de två. Han placerar elakt ut sina leksaker där det behagar honom, gummidinosaurier som katter och kvinnor. Tar dem bakifrån, bara för att han kan.

fakta

KONST

ARAKI/ZORN | Thielska galleriet, Stockholm | Till 3/2