Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Resan värd besväret när Confidencen gör Händel

Staffan Liljas och Ylva Stenberg i ”Acis och Galatea”.Foto: Confidencen
Loretto Villalobos.Foto: OLLE SPORRONG

Händels ”Acis och Galatea” blir en riktig musikfest i Confidencens uppsättning. Loretto Villalobos ser ett sångarlag nå himmelska höjder.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Med premiären av Händels ”Acis och Galatea” slår den nya barockmusikfestivalen på Confidencen på stort i det lilla formatet. Denna lilla pastoral har blott fyra sångsolister och en kör – här en kvartett – och låter sin tragiska kärlekstriad spela ut sig på inte mer än två akter a tre kvart vardera och intrigen är kort och koncis: Nymfen Galatea och herden Acis älskar varandra och den svartsjuke cyklopen Polyphemus vill mörda sin rival.

Han lyckas, och i sin sorg förvandlar Galatea sin älskare till en flod som hon badar i. Det hade varit lätt att hemfalla åt en snårig omtolkning och fräsig iscensättning bara för att ge något slags psykologiskt djup, men danska Tine Topsøe nöjer sig med att presentera handlingen i form av en tillbakablick från öppningsscenens lantliga idyll. Less är i det här fallet väldigt mycket more, till föreställningens stora förtjänst.

För om man sätter rokokomaskineriets vackra kulissbyten till sidan, och bortser från den fantasifulla (och lite småbilligt utförda) kostymerna så blir denna föreställning i slutändan en sång- och musikfest hela vägen ut – inte minst tack vare den välbalanserade pregnans med vilken Olof Boman leder Confidencens festivalorkester. Visst fnurrade det till särskilt under första akten, men det är inget oöverstigligt när musikerna väl blivit varma i kläderna. 

Men sångarlaget kan bara nå himmelska höjder efter premiären. Den lyriske tenoren Hyojong Kim ger Acis sötma som kontrasteras av den unga Ylva Stenbergs nästan sakralt melankoliska sopran i rollen som Galatea. Staffan Liljas som Polyphemus är den ende som uppbådar något slags spel, men om det hade velat urarta till ondskefull flambojans så slår det rätt ut tack vare hans pondus.

Och sist men inte minst tenoren Jihan Shin, som sjungandes Damon faktiskt stal showen under första akten. 

En riktig musikfest alltså, som gör resan ut till Ulriksdal väl värd besväret.

Opera

ACIS OCH GALATEA

av Händel

Regi: Tine Topsøe

Dirigent: Olof Boman 

Kostym: Anna Kjellsdotter

I rollerna: Hyojong Kim, Ylva Stenberg, Staffan Liljas, Jihan Shin, m fl

Confidencen Opera & Music Festival Orchestra

Speltid: 2 t.

LÄS MER: Storartad comeback för Mats Ek på Parisoperan 

 

Loretto Villalobos är kritiker på Expressen Kultur.