Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Public service ska tvingas hålla sig inom sina ramar

Sveriges Radio ska fokusera på sin kärnverksamhet. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Mattias Fyrenius. Foto: PRESSBILD

Public service-kommitténs utredning innebär en rejäl uppsträckning för de offentliga mediebolagen.

Mattias Fyrenius kommenterar en lunta som äntligen vågar diskutera medielandskapets framtid.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR | PUBLIC SERVICE. Nietzsche hävdade ofta att du ska bli den du är. Något en fransk besserwisser, om man nu kan vara det, långt senare inte kunde låta bli att fylla på med ”och han blev som vi alla vet galen”.

Den lunta public service-kommittén på tisdagen lade på kulturministerns bord vinner knappast en plats i vår filosofiska kanon, men är däremot en rejäl uppsträckning av våra offentligt finansierade mediebolag i publikens tjänst.

Kommittén är tydlig med vad de vill. Våra public service-bolag ska bli, om inte vad de är, åtminstone vad de heter. Sveriges Television ska ägna sig åt television (rörlig bild) och har du sverigesradio.se som mejladress är det radio (ljud) du ska hålla på med.

Detta kan tyckas vara trivialiteter, men är i själva verket långt mer progressiva för att inte säga aggressiva utlåtanden än vad man kanske föreställer sig. Konsekvensen av detta är att public service inte längre ska vara entreprenörer i mediekonvergensens namn utan uppmanas hålla sig inom sina strama (nåja) ramar.

Även om kommittén är generös vad gäller frågan om så kallad teknikneutralitet är den även här tydlig. Public service ska ägna sig åt public service på public service egna plattformar. Punkt. Visserligen ska de få verka på andra externa plattformar (läs Facebook, Instagram, Youtube et al), men främst i marknadsföringssyfte och som straff för det får alla medieföretag fri tillgång till det material som public service publicerar utanför de egna plattformarna.

Skattemiljarder snedvrider konkurrensen

Uppenbart har kommittén lyssnat på de kommersiella mediebolagens kritik mot att public service med sina dryga åtta, och ökande, miljarder i licens/skatteintäkter snedvrider konkurrensen. Detta är nog det mest unika med den nya utredningen, att den vågar ta i den laddade frågan om hela mediebranschens framtid och inte ser public service som en solitär.

Lyckas den? Återstår att se, men vid sidan av ett antal vällovliga och självklara ord om vikten av att satsa på lokaljournalistik och områden som kommersiella bolag rimligen inte kan antas lösa (som att Sveriges Radio förväntas leverera nyhetssändningar på fler språk) finns tre andra och mer övergripande frågor kommittén lämnar oss svaret skyldiga.

 

1) Hur viktigt tycker politikerna att ett starkt public service är?

2) Vem, om inte denna utredning, ska våga ta en diskussion om vad public service ska göra, inte bara hur det ska distribueras?

3) Hur ska public service styras och kontrolleras; vem ska granska granskarna?

 

Är man välvilligt inställd är utredningen ett balanserat försök att ta sig an frågan hur vi ska få ett välmående och starkt medielandskap där en modern public service spelar en viktig men inte störande roll. Man behöver dock inte blicka längre än till Danmark för att se att public service är under enorm press av rent politiska skäl och då kan läsningen bli en helt annan och väldigt bekymmersam.

Den laddade frågan om så kallad förhandsprövning av nya sidoverksamheter har kommittén hanterat väl och förtydligat för att minimera risken för statlig inblandning i programverksamheten och säkra oberoendet.

Frågorna om vad public service ska vara och hur det ska styras och kontrolleras hanteras valhänt och av reservationerna att döma finns där en tydlig politisk oenighet. Men det kanske inte är så konstigt; för att veta vem du ska bli är det bra att veta vem du är. Och vad du vill. Det är lätt att bli galen för mindre. Oavsett om du heter Hanna, Cilla, Sofia eller Friedrich

 

Mattias Fyrenius

 

Mattias Fyrenius är vd på Nobel Media och styrelseledamot på Bonnierförlagen AB. Han har tidigare bland annat varit chef för TV4 Nya medier och strategi- och utvecklingschef på KF Media.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!