Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Provokationspartaj på Malmö konstmuseum

Sture Johanssons affisch "Haschflickan" väckte åtrå och åtal.
Salomon Schulman, barnläkare och medarbetare på Expressen Kultur.Foto: Gunnar Lundin

Salomon Schulman går på en nostalgisk tur bland högljudd plakatkonst på Malmö konstmuseum.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Konst

Ropen skalla, konsten åt alla
Malmö konstmuseum

Till 15/5

Det var en omvälvande tid, radikalismens guldålder. Den etablerade konsten fick sig sina törnar, inte minst av Channa Bankier som såg det borgerliga i Picassos "Guernica" år 1968.

På Malmö konstmuseum passerar nu tjugo år revy av dess samlingar från denna epok. Stilar och tekniker bryts, det sydsvenska perspektivet zoomas in. Retrospektivet "Ropen skalla, konsten åt alla" ekar ändå musealt ödsligt i mina förr så röda öron.

En reaktionär människosyn gick under i detta happeningarnas tidevarv. Allt var möjligt, allt gick att provocera. Det fisljumma stank och hundra tankeskolor tävlade. Psykiatrin förklarade att det var de sjuka som var friska. Ut åkte de inställsamma oljemålningarna och in flög de satiriska och samhällskritiska affischerna.

Sture Johannessons utställningsaffisch med haschflickan väckte både åtrå och åtal och pacifisten Gerhard Nordström gav bassarna en välriktad känga i sina antimilitaristiska bilder. I konstnärskollektivet Drakabyggets snygga kapning av Köpenhamns lille havfrue får man till och med nöjet att beskåda mordvapnet - en bågfilssåg.

Det är härligt att vandra bland dessa glömda relikter för en med tiden vorden nyreaktionär.

Revolutionen hägrade

Förvisso lät jag mig en gång i tiden imponeras av Jørgen Nashs machoberättelse om hur han mitt under ett kommunistmöte i Tjeckoslovakien simmade ut till en ö och skar av förtöjningarna till ett Stalin-plakat och fick en månad i en fängelsehåla för att ångra sitt kontrarevolutionära tilltag. Sant eller falskt - men roligt var det att lyssna på.

Revolutionen hägrade runt nästa gatuhörn. Det var överhuvudtaget våghalsarnas era. Men den roligaste av dem var väl ändå Carl Fredrik Reuterswärd som jag brukade möta på mina morgonpromenader i ett redan nedåtsluttande Lund. Han hävdade med bestämdhet att en människas kreativitet nådde sin höjdpunkt vid fem års ålder. Barnläkaren i mig skrattade gott åt denne omöjlige figur vid pass 80.

Sedan gick jag in till mina femåriga patienter och insåg att min storhetstid inte var 1968 utan 1953, vid Stalins död.

Följ Expressen Kultur på Facebook. Där kan du kommentera våra texter.