Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Protestmusik för medelklassen

Beyoncé och Jay-Z i videon till nya singeln "Apeshit" Foto: Youtube
Rapparen XXXTentacion sköts till döds natten mot tisdag i södra Florida. Foto: AP/TT NYHETSBYRÅN

Jay-Z och Beyonces besök på Louvren visar hur världens största musikgenre har blivit medelålders. 

Samtidigt suger en ung, nihilistisk generation politiken ur hiphopen. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

MUSIK | KOMMENTAR. När Beyoncé och Jay-Z släppte sitt gemensamma album "Everything is love" i helgen var det inte själva musiken som skapade svallvågor. Det var videon till den första singeln som fick internet att välta. 

Inspelad nattetid i Louvren i Paris, med Beyoncé och Jay-Z i sidenkostymer framför "Mona Lisa". Dansande framför "Venus de Milo".   

Det hela är väldigt amerikanskt. Två miljardärers version av den där tio dagar långa resan där amerikaner bränner genom Europa och storögt samlar på sig upplevelser och selfies bland den gamla världens skatter. 

Det är också signifikativt för var Beyoncé och Jay-Z:s generation befinner sig i dag: på jakt efter kulturellt kapital, var man än kan finna det. På en institution som Louvren blir hiphopvärldens kungapar outsiders och härskare på samma gång. 

Samtidigt som hiphop passerat rock som världens mest konsumerade musikgenre, har många av dess starkast lysande stjärnor försökt förstå hur man tar en musikstil av och för ungdomar in i medelåldern. 

Både Kanye West och Nas albumaktuella

Jay-Z fyller 50 nästa år. Nas (44), släppte också ny skiva i veckan, producerad av Kanye West (41), som samtidigt är aktuell med ett eget album. 

Artister som slits mellan sin status som tabloidstjärnor och ett förmodat ansvar mot den svarta, amerikanska kultur de representerar. Medelålders rappare som i dag gör lagom politisk musik för en medelålders publik.

Andra delar av hiphoppen har dock börjat protestera mot sin historia. Gamla tiders gangsterrap chockade medelklassen med råa beskrivningar av livet på gatan, och förklarade sedan detta med ett samhällsengagemang. Med otaliga variationer av Chuck D:s berömda citat om att rap bara är "svarta människors CNN" – att man belyser en verklighet som inte får synas på andra ställen. 

 

LÄS MER: Ametist Azordegan om historielös hiphop 

 

Men många av genrens yngre stjärnor är i dag mer lagda åt mörk, introspektiv nihilism. De idoliserar gamla destruktiva rock- och punkartister snarare än medvetna raplegender. Suger politiken ur hiphopen genom att avvisa strukturella förklaringsmodeller till sitt våldsamma beteende. I natt hann det livet i kapp en av genrens största stjärnor.    

XXXTentacion sköts genom bilrutan

Rapparen XXXTentacion har haft album i toppen av Billboardlistan, men har också som dömd kvinnomisshandlare varit mitt i några av den amerikanska musikbranschens senaste kontroverser. Natten till tisdag satt han i en bil i södra Florida när två män sköt honom genom rutan.

Han fick aldrig uppleva den förändring och förlåtelse som Jay-Z fått på sin färd uppåt genom de amerikanska samhällslagren. XXXTentacion, som egentligen hette Jahseh Onfroy, hann aldrig börja jaga medelklassmarkörer på Louvren, utan blir nu en parentes i en genre som fortfarande lyckas generera både samhällets avsky och pophits. Han blev 20 år gammal. 

 

Emil Arvidson är kulturjournalist och medarbetare på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!