Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Prinsarna dansar fram på Folkteaterns scen

Danielle de Vries och Ardalan Esmaili i "Hamlet".
Evin Ahmad (och Kardo Razzazi) i "Hamlet" på Folkteatern.
Lena B Nilsson i "Hamlet"
Danielle de Vries, Kardo Razzazi m fl.
Arina Trostyanetskaya, Sara Wikström och Evin Ahmad.

Isa Andersson ser en rolig, rörlig och rörig "Hamlet" på Folkteatern i Göteborg

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Teater

Hamlet

Av William Shakespeare

Regi/Koreografi: Örjan Andersson

Översättning/Bearbetning: Magnus Lindman

Folkteatern, Göteborg

Speltid 2.10 t.

Folkteatern vet hur man gjuter nytt liv i en klassiker, till och med när det handlar om klassikernas klassiker "Hamlet" med 400 år på nacken, och minst lika många dramatiseringar bakom sig. Unge prins Hamlets existentiella grubblerier över språkets otillräcklighet, vrede över världens orubbliga orättvisor och korrumperade makthavare är tidlösa. 

Alla spelar Hamlet

I Örjan Anderssons lekfulla koreografi och regi blir Shakespeares tragedi ett kollektivistiskt, humoristiskt och vackert dans- och teaterkonstverk där alla på scenen bidrar med lika delar kropp, röst och rörelse. Det saknas hierarkisk gräns mellan skådespelare och dansare, här blandas det tafatta och bräckliga med det välskolade och känsliga. Det finns inte heller några uttalade huvudroller, i princip alla på scenen hinner spela Hamlet minst en gång innan ridån går ner. 

LÄS MER: Publiken klappar takten till kvinna som onanerar

Något som tar sig uttryck i att hela ensemblen gör Hamlets berömda ”att vara eller icke vara”-monolog i munnen på varandra. Eller ”att variera eller att inte variera” som någon föreslår att det skall vara istället. Och variationer blir det. Publiken sitter andlös på båda sidor av en upplyst catwalk, som omges av genomskinliga duschdraperier, (eller kanske slaktskynken med tanke på dramats inneboende blodbad). 

Danielle de Vries Ofelia

Det vore orättvist att lyfta fram en individuell insats, här handlar det helt och hållet om samspel och ensemblespel, men måste jag nämna några är det Danielle de Vries som ger kropp och djup åt Ofelias öde, Lena Birgitta Nilsson som gör drottningen med valhänt, rörande humor och Evin Ahmad, vars knivskarpa Hamlet skär rakt igenom föreställningens kaos. 

LÄS MER: Korrumperade kommunalråd får sig en känga 

Och om Nina Sandströms eklektiska kostym av kråskragar, ballongbyxor, glitter och stretchjeans, skapar en visuell brygga mellan 1600-tal och nutid, fungerar Magnus Lindmans textbearbetning som en spänstig bro mellan nu och då. Frågan om att vara eller icke vara är ibland mycket enkel att besvara. I den här föreställningen vill man vara. 

Isa Andersson är kritiker på Expressens kultursida