Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Människan är i sin svaghet ungefär densamma"

Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
"60 minuter" Foto: Expressen

I veckans "60 minuter" möter Eric Schüldt kardinalen Anders Arborelius i ett samtal om synd, sårbarhet och katolsk mystik.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

PODCAST | 60 MINUTER. Katolicismen har inom svenskt kulturliv fängslat såväl akademiledamöterna Gunnel Vallquist, Birgitta Trotzig och Torgny Lindgren som folkliga profiler som Edward Blom och Mark Levengood. Samtidigt står den katolska kyrkans ofta konservativa värderingar långt från det svenska sekulära samhället, och Sverige har sedan reformationen befunnit sig i periferin av kyrkans maktcentrum. Åtminstone fram till 2017 då Anders Arborelius, biskop i Stockholms katolska stift sedan 1998, utnämndes till kardinal. 

För Eric Schüldt berättar han om de många åren som karmelitmunk på Norraby kloster, en tillvaro präglad av stillhet och kontemplation. Hos karmeliterna hittar man stora mystiker som Teresa av Ávila och Johannes av Korset, båda föremål för berömda avbildningar genom konsthistorien där det mest kända exemplet kanske är Berninis erotiskt laddade skulptur "Den heliga Teresas extas".

– All kristen mystik är ett deltagande i Kristusmysteriet. Jag tror att det finns en djup, mystisk fruktbarhet i det här kontemplativa livet.

Klosterlivets tystnad var till hjälp när ett mer utåtriktat liv som först biskop och numera kardinal tog vid. 

– Jag är föremål för en omsorg, en värme, en kärlek som jag kanske inte känner på det känslomässiga planet men som på en djup existentiell nivå hjälper mig att hantera livet inte på egen hand utan på tu man hand. 

Han understryker samtidigt vikten av att känna och se världens nöd. 

– Vi människor tror att vi ska vara osårbara, men då gör vi oss själva en stor otjänst. För vi ser i Jesus Kristus att han gjorde sig sårbar.

Anders Arborelius hänvisar till den nederländske prästen Henri Nouwens bok "The Wounded Healer" och fortsätter:

– Jesus skulle inte kunna frälsa oss om han inte hade erfarit vår sårbarhet, vår utsatthet, allt detta som vi kallar frestelser som vi hela tiden kämpar med. Det är bara så han kan bli vår helare, vår frälsare. Och på något sätt är det likadant med oss. Om vi aldrig har erfarit något av detta har vi ofta ingen förståelse för människors nöd och utsatthet och sårbarhet.

Samtalet med Eric Schüldt vidrör också några av den katolska kyrkans mer kontroversiella inslag.

Den här fruktansvärda synden som till exempel pedofilskandalerna måste vara ett uttryck för, hur har den kunnat ske i kyrkan?

– Det är naturligtvis en fråga jag har brottats med. Det enda svar jag kan ge är att alla människor är svaga och syndiga, och de synder som finns i världen finns också i kyrkan. Människan är i sin svaghet ungefär densamma. 

Men om kyrkan inte kan vara en skydd mot synden, varför ska man då ha en kyrka?

– För att förlåta synden. Vi har ännu ingen statlig myndighet som erbjuder förlåtelse, ingen kommunal heller vad jag vet, och vi vet ju att det finns ett oändligt behov av förlåtelse hos människor, både att ge och att få, men att det samtidigt är väldigt svårt att tro att man är förlåten. 

Lyssna på hela avsnittet i spelaren ovan.

Lyssna på förra veckans avsnitt, med Per Wästberg.

 

FAKTA: 60 MINUTER

"60 minuter" är en podcast från Expressen Kultur. Journalisten Eric Schüldt möter där Sveriges största kulturpersonligheter i tidlösa samtal om livet och konsten. Under sommaren släpps vecka för vecka den sista säsongen. Totalt kommer Schüldt att ha intervjuat 50 personer. Lyssna på gamla avsnitt här

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!