Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Norén var som en kvinna – som bara ger och ger

Lars Norén tillsammans med skådespelaren Henrik Rafaelsen då han satte upp Ibsen i Oslo.
Foto: CLAUDIO BRESCIANI / TT NYHETSBYRÅN

Gunilla Brodrej och Martina Montelius tillägnar det nya avsnittet helt åt den nyligen bortgångne dramatikern och författaren Lars Norén.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

PODCAST. Går det att beundra en människa som kritiserar en? Hur kommer synen på Lars Noréns dagböcker förändras över tid? Nu är det många som uttrycker sig om Lars Norén som själva råkat ut för att ha blivit kritiserade. Gunilla Brodrej och Martina Montelius pratar om hur det framstår. 

https://embed.radioplay.io?id=78816&country_iso=se

– Precis som vi ser tillbaka på gamla krig, eller Strindbergs raseriutbrott och gamla äktenskap, och relationer till en massa olika människor som vi aldrig kommer att träffa, som han ju har i sin produktion, kommer de här böckerna att vara litteratur på ett helt annat sätt, säger Martina.

– En intressant sida av Lars Norén är att han har ett så starkt emotionellt förhållande till sina principer gällande sånt som inte har med privatliv att göra utan liksom moral, å ena sidan. Och å andra sidan har vi historien med ”7:3” och det på sätt och vis omoraliska i att hänga ut människor i dagböcker. Han har en väldigt stark moral, men det är hans egen moral med väldigt specifikt personliga konturer, säger Martina.

Gunilla Brodrej och Martina Montelius fördjupar sig en stund i problematiken kring ”7:3”, om samarbetet med Michael Nyqvist i Primo Levis ”Om detta är en människa” och övergår sedan till att ösa tips över lyssnare, unga som gamla, ur Noréns produktion på SVT Play. ”Skuggpojkarna”, ”Hebriana”, ”Ett sorts Hades”, ”Personkrets 3:1”. Med mera.

Michael Nyqvist, Shanti Roney, Magnus Roosmann och Göran Ragnerstam i ”Skuggpojkar”.
Foto: SVT

– Han har ju fått skådespelare att bli fantastiska genom att helt enkelt ge dem väldigt bra roller, säger Gunilla.

– Han har gett dem frihet och kärlek. Skådespelare verkar ha varit de människor han verkligen alltid behandlade bäst, säger Martina.

– Och sedan, när han skrev dagböckerna, orkade han inte riktigt med den där kärleken längre, säger Gunilla.

– På det sättet var han som en sån där kvinna som bara ger och ger. Som regissör är han som en älskande mamma och det är klart att det är väldigt krävande.

– Då vill man knyta av sig förklädet och skrika lite.

– Man kan bli matt för mindre.


Martina värjer sig lite för att stämma in i kören av kommentarer, eftermälen och runor och tänker tillbaka på sina känslor efter Kristina Lugns död. Och Gunilla tar upp hans motvilja mot förljugenhet. 

– Om Lars Norén hör eller ser oss om håller på med alla runor och eftermälen så tänker han...

– ...lismare! Det svåraste som finns är att skriva dödsrunor, säger Martina.

– Saltet måste finnas där för man behöver ta hänsyn till alla de läsare som inte omedelbart känner kärlek när de hör Lars Noréns namn, säger Gunilla.

Huggsexan är i en del av världen. Den riktiga människan som är död är i en annan del av världen.

– När Kristina Lugn dog, alltså min mor, försökte jag undvika att läsa allt, men det var jävligt svårt när det dök upp en bild på ens döda förälder så fort man öppnade sin telefon och nån som man vet har varit skittaskig mot henne skrev nåt hycklande. 

– Och när du frågade mig om vi skulle spela in ett avsnitt om Lars Norén tänkte jag: ska jag nu vara en av de där rösterna som far förbi om den här människan? Men å andra sidan är det ju skitsamma vilka som skrev och vad de skrev. Huggsexan är i en del av världen. Den riktiga människan som är död är i en annan del av världen. De möts inte. Det finns två världar. Lars Norén som var en människa och Lars Norén som var författare. Och det vi vi pratar om nu är författaren, säger Martina.


Lyssna på hela avsnittet i spelaren ovan.