Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Måns och Loa borde fått veta sina platser

Ur ”Spök” med Lena Philipsson, Loa Falkman och Sussie Eriksson.
Foto: COPYRIGHT ©PETER KNUTSON ALL RIGHTS RESERVED. DE
Björn Skifs.
Foto: Forum
Tony Irving
Foto: OLLE SPORRONG
Loa Falkman och Måns Zelmerlöw i ”Spök”.
Foto: COPYRIGHT ©PETER KNUTSON ALL RIGHTS RESERVED. DE

Tony Irving och Arga snickaren ångrar sina hårda ord. Om skillnaden mellan mobbning och kritik, om självutnämnda genier som fått nytt liv på Facebook och om bråket med Loa Falkman i Björn Skifs självbiografi.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

spotify:show:17sa4OkPDj7fXGAPZQvv46

PODCAST. I år har det uppstått en diskussion om var gränsen går för vad man får säga och hur skarp och rak, eller elak en kritiker får vara. I ett avsnitt av ”Anders knackar på” ångrar Tony Irving att han varit elak och sårat folk i ”Let's dance”. Han tyckte inte om den han hade blivit.

– Det är aldrig bra när man är otrogen mot sig själv. Att vara i tv korrumperar. Men det är inga oskulder som är med i Let's dance. Är man en offentlig person som ger sig in där måste man nästan vara beredd på elakheter. Men tiderna har förändrats. Det är mycket lättare att hamna i facket ”skolgårdsmobbare”, säger Martina Montelius.

Han beskrev det i termer av mobbning och även Anders Övergård hakade på och ångrade att han var arg i ”Arga snickaren”. Som har dåligt samvete nu.

– Det var ju för att han var så rak som han blev så stor och som man älskar honom, inte för att han var gosiga snickaren, säger Gunilla Brodrej.

– Vad är det för skillnad mellan honom och Kirchsteiger nu, mer än att Anders inte är barfota?

– Allt som sker i det offentliga har ett helt annat regelverk än det privata livet. Jag sågade Peter Englund när han hade skrivit en bok som bara var ett oändligt antal meningar som alla var ”Jag minns”. Det var helt jävla undermåligt och han är akademiledamot, säger Martina Montelius.

Jag vill såsom varande kulturutövare vara utsatt för risken att bli råsågad.

– Eftersom Tony Irving eller Simon Cowell är så skoningslösa i sina bedömningar så blir det ju fantastiskt när de verkligen gillar någon, då tar man ju det på allvar. Då betyder det nånting, säger Gunilla.

– Jag vill såsom varande kulturutövare vara utsatt för risken att bli råsågad. Och om jag skulle vara med i ”Let's dance” skulle jag vilja att juryn var taskig mot mig, säger Martina.

Förra veckan var Expressens kulturchef Karin Olsson med i Morgonpasset i P3 för att prata om ”årets smutsigaste kulturbråk”. Då lyfte hon fram när Lena Andersson blev rasande på Lunch med Montelius efter avsnittet om Åsa Linderborgs ”Året med tretton månader”. Under samtalet framgick det bland annat att Morgonpassets Katherine Zimmerman inte tyckte att podden var särskilt varm.

– Vi har ju med enorm njutning skrattat ut vissa personer genom åren. Jag har en dålig vana att förminska människor ibland, säger Martina.

– Så kan man hantera människor med mycket auktoritet och makt, jag brukar visualisera dem i kortbyxor, säger Gunilla.

– Det är bara gubbar jag gör så med, säger Martina.

Apropå skämt om uppblåsta män har skådespelerskan Linn Mildehav ett projekt på Facebook där hon varje dag läser ”gripande stycken” ur självpåtagna manliga geniers självbiografier.

https://www.facebook.com/1482371703/videos/10223454602541543/

– Min favorit är när hon läser högt ur Mikael Persbrandts självbiografi, hur han vrider till det när han har gjort Sanna Lundell gravid bakom ryggen på Maria Bonnevie. Det är en lektion i skådespeleri. Hennes gestaltning av texten ger den en helt ny betydelse. Detta är riktig yrkeskunskap. Inte göra för mycket, inte för lite. Ögon, uttryck, röst. Ett mästarprov för en så ung skådespelare. Det är därför jag har en sådan kärlek till teatern. Det är det som gör att man blir en kulturtant. Och det är därför man blir hård, för när nån gör det hafsigt har man förolämpat ett hantverk, säger Martina.

Apropå att säga vad man tycker utan pardon pratar Gunilla och Martina om Björn Skifs självbiografi. Där beskriver han hur han hamnade i konflikt med Loa Falkman och Måns Zelmerlöw i samband med nyuppsättningen av musikalen ”Spök” på Cirkus 2013. 

– Björn tar verkligen bladet från munnen, säger Martina.

– Det blev väldigt tråkig stämning, säger Gunilla. 

Enligt kapitlet ”Ett öppet sår” i ”Mitt liv som scengångare” gaddade Falkman och Zelmerlöw ihop sig mot regissören Pernilla Skifs. Det bråket utmynnade i att paret Skifs och Bengt Palmers [det konstnärliga teamet] anmodades av Loa och Måns att lämna teatern efter premiären. De fick inte sätta sin fot på Cirkus utan skulle lämna ”Spök” i fred.

– Jag har varit i en del liknande situationer och jag måste säga att det är beklämmande att Björn är så feg i det här. Det är möjligen så att Zelmerlöw och Falkman hade en poäng men om man behandlar nån illa i ett arbetssammanhang kan man inte gå hem och gråta utan säga: ”här går gränsen, Loa”, ”skärpning”, ”annars byter vi ut er”. 


Nya avsnittet i länken ovan. Trevlig lyssning.


spotify:episode:67XPBGnfKkudaBQSL3Lk3l