Horace Engdahls förvridna dubbelmoral om 16-åringar

Före-Efter Jacob Mühlrad, Katarina Wennstam, Bengt Ohlsson, Helena Bergström, Moa Gammel, Ahmed Abdulahi, Dilan Gwyn, Johar Johar Bendjelloul, Henrik Bromander och Lotten Roos Sveriges Radio Drama P1 Sveriges Radio Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio och Lina Arvidsson.
Foto: Mattias Ahlm och Lina Arvidsson / Sveriges Radio.
Horace Engdahl.
Foto: Fredrik Hjerling / Albert Bonniers
Lunch med Montelius.

Skandalavsnittet. Radioteaterns problematiska femårsplan, Horace Engdahls förvridna resonemang, Sven-David Sandströms skandaliserade rekviem samt Katerina Janouchs stämning mot Martina.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

PODCAST. I det nya avsnittet pratar Gunilla Brodrej med Martina Montelius om olika skandaler.

https://embed.radioplay.io?id=99935&country_iso=se

Gunilla påtalar det faktum att Sveriges Radio drama kommer att ägna tio säsonger åt satsningen ”Före Efter”. 

– Sveriges Radios take på Making a murderer, säger Martina.

– Ja det har en stark anstrykning av krim. Folk dör, vems fel är det? Det kommer att handla om Estonia, Mordet på Anna Lindh, mördaren Peter Mangs och så vidare och så vidare. Jag blir vansinnig. Ska vi plågas med dokumentärdrama som handlar om vår tid i fem år? Hur ska de hinna göra något annat?

Martina Montelius berättar lite om hur hon kände av lav toppstyrningen på Sveriges Radio Drama när hon gjorde Nobeldrama om Louise Glück 2020.  

Och när arbetet var klart föreslog hon och skådespelaren Ingela Olsson att de kunde göra något mer, men som svar fick hon mallen för projektet Före Efter. Att hon var välkommen att skriva på det temat.

– Jag vill inte skriva på det temat, jo om jag får en miljon kronor för en tv-serie, men inte med Sveriges Radio-arvode, säger Martina.

Gunilla har lyssnat på två avsnitt av Före Efter: Drottninggatan 2017 om terrordådet då fem personer dog.

Moa Gammel, konstnärlig chef för Sveriges Radio Drama.
Foto: Mattias Ahlm / Sveriges Radio

– Vi har redan P1 och P3 Dokumentär. Vad ska vi ha det här till? Det finns ingen intressant dialog och Moa Gammel säger med jämna mellanrum hur många timmar det är till dådet, säger Gunilla. 

– Näe!

– Jo!

– Det är så platt.

– Det där kan man ju föreställa sig själv.

– Det finns ingen förhöjning eller nåt tillstånd man inte kände till fanns.

– Grejen är att radioteater öppnar sig. Man kan åka till Kina, det spelar ingen roll. Man kan ta med lyssnaren på en resa som den bygger själv. Man kan bli gråtfärdig av hur det går att bygga ett universum bara med ljud, säger Martina.

– Så varför ska man då återskapa Drottninggatan?

– Teater är att tillföra en helt annan dimension. Och inte bara det materiella återskapandet av ett händelseförloppet så att vi ska få rysa till lite., säger Martina.

Foto: Albert Bonniers

Vidare har Martina hittat ett tankefel i Horace Engdahls senaste utgåva, ”Op. 101”. 

– Den är extremt välskriven och fullständigt förvriden. Om du tänker dig en stor bal med Lambi i en ond feberdröm där de gulliga lammens anleten förvrids och blir djävulsbockar. Så är det, säger Martina.

– På riktigt har han en lång passage där han skriver fantastiskt om ”Matteuspassionen” men när han drar paralleller till vår tid här och nu byter han ut Jesus som blir förrådd så att han i Horaces version blir Jean-Claude Arnault. Fängelset är Golgata. Jag ville bara få ur mig det, säger Martina.

– Han får inte skita ner ”Matteuspassionen” på det viset, säger Gunilla.

– Men det intressantaste är när Horace klagar på hur vi ser på vem som är barn jämfört med hur vi ser på den som är vuxen, säger Martina.

Hur går det ihop, Horace?

Horace Engdahl menar att en medelålders man och en tonårig tjej kan ha det väldigt fint ihop för att hon är vuxen. 

– Sedan lyckas Horace komma in på klimatet och menar att hela världen hukar för den ”skolkande barnprofeten” som mig veterligen är 19 i dag [18 reds anm]. Hon var väl 16 när hon slog igenom. Menar Horace alltså att när det gäller att bli påsatt av medelålders män är man vuxen, men när det gäller att yttra sig om politik är man barn. Då undrar jag, herr Snille och smak – du som vill ha lite mer konsekvens i debatten – hur går det ihop? Hur går det ihop, Horace?

Vidare pratar Gunilla om den dubbla skandalen kring Sven-David Sandströms rekviem ”De ur alla minnen fallna” från 1982 och Martina berättar om när Katerina Janouch hotade henne med stämning efter Martinas medverkan i TV4:s Perspektiv med Malou von Sivers.


Det har avsnittet görs inte som ett samarbete utan som en del av Riksteaterns kulturpoddfestival ”Älskade skandal.