Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Frostenson ser på livet genom en toalettrulle

Lars Norén.
Foto: Bobo Ericzen
Katarina Frostenson.
Foto: Thron Ullberg
Lars Norén.
Foto: Bobo Ericzen.

Det nya avsnittet av Lunch med Montelius ägnas åt Lars Norén och Katarina Frostenson.

Kulturtanterna pratar om två olika sätt att iaktta världen och om ett sätt att vara pappa.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

PODCAST. Det blir högläsning ur senaste ”En dramatikers dagbok” och en lista på dem Norén gillar och ogillar, dessutom har Gunilla Brodrej utvunnit ett antal föräldratips.

– Han anstränger sig verkligen för att vara en bra pappa, säger Brodrej.

De tar upp hans problematiseringar av den tragiska naturalistiska teatern och den extatiska självbespeglingen som följer i dess spår.

Martina Montelius, som tidigare har varit ganska Lars Norén-kritisk, uppskattar verkshöjden i de formuleringar som Gunilla läser upp.

Gunilla Brodrej har just skrivit en recension av verket och presenterar nu exklusivt för lyssnarna ett axplock på människor i kulturvärlden som Norén gillar och inte gillar. Mest förvånande är kanske att han ogillar såväl Göran Greider som Torgny Lindgren

Vad Katarina Frostenson anser om DN:s Matilda Gustavsson, hyllad författare av ”Klubben”, framgår i tydlig dager av ”F - en färd” som Martina Montelius just nu läser.

– Skälet till att jag läser den med en sådan besatthet är att den är kluven i två. Å ena sidan är det en bildningsroman, av en människa som förtjänar sin benämning som en av Sveriges största poeter. Å andra sidan är den här boken monstruös. Ett credo som hon har är att man absolut inte får bryta sig in i en annan människa och förklara den personens motiv eller bakgrund till det hon gör, å andra sidan är det just det hon gör genom hela boken. Hon beskriver den person som var målsägande i rättegången mot Jean-Claude Arnault för två fall av våldtäkt som ”en akademiker i stringtrosa”. 

Om Matilda Gustavsson drar hon växlar på att hon är uppvuxen i en starkt religiös miljö och menar att det finns nåt ”fanatiskt” religiöst i den ”karriärhungriga” journalistens sätt att använda Jean-Claude Arnault.

Det allra äckligaste är att hon drar in Sara Danius cancer i sina resonemang.

– [Frostenson skriver att] han har blivit oskyldigt dömd att tillbringa sina dagar i en ”lägerliknande miljö” och om metoo-rörelsen som att den tystar självständiga människor till den grad att det bäddar för auktoritära regimer. Hon jämför på riktigt Arnault med Rosa Luxemburg. Det allra äckligaste är att hon drar in Sara Danius cancer i sina resonemang. Att hon är ”en svårt sjuk kvinna som arbetar på sitt eftermäle”. Hon pissar i efterhand på en nu död person, säger Montelius.

– Det finns en hel del likheter mellan Norén och Frostenson. Den stora skillnaden är att Frostenson är en mycket sämre iakttagare, säger Brodrej.

– Hon tittar genom en toalettrulle på livet. Lars Norén däremot är ju som ett snurrande huvud. Han ser 360 grader. Om Lars Norén skriver från ett elfenbenstorn skriver Frostenson från en kapsel i en speciell del av rymden, säger Montelius.



Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=75743&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.