Ann Heberlein har fel – åldrande ger frihet

Ur Svenska Dagbladet 20/11-2021.

Varför uttalar sig tre skitsnygga intellektuella kvinnor om hur jobbigt det är att inte vara snygg längre?

Lunch med Montelius pratar om att kvinnors kroppar åter är föremål för granskning.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

PODCAST. Ann Heberleins artikel i Svenska Dagbladet (och därmed Åsa Linderborgs NRK-krönika) är i fokus när Gunilla Brodrej och Martina Montelius pratar om kvinnors utseende i övre medelåldern.

https://embed.radioplay.io?id=100307&country_iso=se

– När man har uppnått en ålder av 46 ska man [enligt dem] sörja att ingen vänder sig om på gatan. Ska ingen komma och hålla serenader nedanför ens balkong? Om jag inte känner så, hör jag för mitt inre öra att hon säger att jag bara ljuger. Men hur bevisar man det? Jag förstår inte, säger Martina.

– Är det en brist på inlevelseförmåga [att du inte kan relatera till det här]?

– Jag är ledsen för andra saker, men jag kan förstå själva känslan. 

– Det finns ju ett starkt stråk av humble brag i detta.

De säger att ämnet är tabu, men jag tycker tvärtom att man pratar om kvinnors kroppar till förbannelse.

– Men hur många 50-plussare ser ut som Ann Heberlein och Åsa Linderborg? I sin ungdom kanske de fick värja sig med knölpåkar?

– De säger att ämnet är tabu, men jag tycker tvärtom att man pratar om kvinnors kroppar till förbannelse. Den här intellektualiserade paketeringen av temat är ju som en uppdatering av nån gammal veckotidning där man får tips om att råda bot på olika kroppsliga fel. 

– Vad är det intressanta? Att det är de intellektuella giganterna som pratar om det?

– Men vad ger det?

– Ann Heberlein har gjort ett slags återinträde i offentligheten, och ska nu skapa en ny position.

– Och då gäller det att visa såret, det har vi lärt oss, säger Gunilla.

– Så plockar man poäng i offentligheten, valutan är att visa halsen på rätt sätt. Då måste det vara något som man leker är tabu, säger Martina.

– Kritiken mot oss två nu kanske är att vi inte vågar visa en dålig sida. Men jag orkar inte hålla på med min kropp hela tiden. Det var samma sak med klimakterievågen. Jag orkar inte ha människor så nära.

– Det är du som sätter gränserna kring dig själv.

Det känns som att Åsa Linderborg och Ann Heberlein tycker att det här är hyckleri.

– Ja! Jag har aldrig varit snygg på det sättet [de menar], jag har kanske en annan acceptans, det är inte helt obekant mark att män inte dreglar när de ser mig, säger Gunilla

– Det känns som att Åsa Linderborg och Ann Heberlein tycker att det här är hyckleri, du och jag måste också erkänna att det enda vi tänker på är att vi vill vara snygga, men vad ska vi göra åt det. Vi kan inte göra nåt åt det, säger Martina.

– Nu är jag snart 60, jävlar vad skönt det är att skita fullständigt i skönhetstips och göra exakt det man vill, säger Gunilla.

Nina Björk sa till Linda Skugge i en intervju på Expressen Kultur att hon var ledsen att hon inte hade njutit av att vara snygg som ung.

– Det är något som har gått dem förbi som de inte hade förstånd att förvalta, säger Gunilla

– Men om det är så viktigt för dem, varför njuter de inte nu?

– Ett av mitt livs vackraste ögonblick var när jag var 50 och tant Iréne, 80, gav mig en komplimang för mitt utseende; ”Å vad du är snygg!” Det handlade om att jag var mitt uppe i livet och att jag skulle ta vara på det.

– Har man fyllt 80 känner man ju att ”Herregud, lilla gumman, är du bara 50? Du har hela livet framför dig!”

– Perspektiv om jag får be.

Till sist hyllar Gunilla och Martina ”Bonusfamiljen”, en välskriven svensk tv-serie som peakar den här säsongen.

– Det finns ingenting som jag inte älskar med ”Bonusfamiljen”, säger Martina.
– Ingen av de kvinnliga rollfigurerna står framför spegeln och tänker att de har blivit rynkiga, säger Gunilla.
– Alla de här mammorna är ju i 40-årsåldern och borde ju hålla på att noja över det, men de har för mycket att göra med själva livet, säger Martina.


Får man sälja grejer med barn?

KULTURKRIGET: Anitha Clemence och Nanna Olasdotter Hallberg debatterar influencers användning av barn och det stora sociala experimentet Instagram.