Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nu tickar klockan för Amanda Lind

Foto: Sören Vilks / © Sören Vilks
Dramatens ensemble i ”Den goda viljan”.
Amanda Lind.Foto: FREDRIK WENNERLUND / STELLA PICTURES

Under pandemins reglementen förtvinar de små teatrarna medan de stora öppnar dörrarna för en ny säsong.

Martina Montelius och Gunilla Brodrej föreslår ett sätt att klara krisen.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

PODCAST. I det nya avsnittet av podcasten ger kulturtanterna svaret på vad teaterbranschen ska ta sig till om inte Amanda Lind levererar.

https://embed.radioplay.io?id=71295&country_iso=se

Eftersom de stora offentligt finansierade institutionerna har fasta ensembler som uppbär månadslön och de små inte har råd att betala personal om man säljer färre biljetter förslås följande:

– Ödesfrågan just nu gäller de fria gruppernas villkor. Vi har inte såna reserver att vi kan spela för en reducerad publik. Även om man aldrig i hela sitt liv varit på en källarteater och föredrar Dramaten och de stora scenerna ska man veta att de alltid är färgade av vad som tidigare har spelats på källarteatrar, säger Martina

– Själva kan de inte ta några risker, säger Gunilla.

– Det är så fruktansvärt orättvist nu ju, för de små teatrarna som föder fram scenkonsten förtvinar medan de stora institutionerna som Dramaten och operan, offentligt finansierade, har råd att spela för 50 personer.

– Klockan tickar ju nu för Amanda Lind, men skulle det vara så att det hon kommer med inte räcker då är nästa tanke att de större teatrarna att de större teatrarna måste börja tänka på hur de ska samarbeta med oss. 

– Ni skulle få välja och vraka.

Det ska vara som när Pippi tar med alla barnen till gotteaffären.

– Skådespelarna vill ju det! Det enda raka är att vi får låna skådespelare. Det är positivt för alla, säger Martina.

– Du har ju löst det! Ingela Ohlsson till Galeasen!

Per Svensson och Thérèse Brunnander till Brunnsgatan 4. Jag tar gärna Huld Lind Jóhannsdóttir och Hannes Meidal också, säger Martina.

– ”Ni får fem!” Så ska Mattias Andersson [Dramatens chef] säga. 

– Det ska vara som när Pippi tar med alla barnen till gotteaffären.

– Nu önskar vi Dramatens Mattias Andersson och Kulturhuset Stadsteaterns Maria Sid lycka till...!

– Lycka till med utdelningen av skådespelare.

– Det blir bra för alla parter. 

Till podcastens innehåll hör också författaren Jarl Hammarbergs kollektiv, hans äktenskap med Sonja Åkesson, samt hans relation med Kristina Lugn. Dessutom pratar de om Robban Brobergs smittande glädje och samtidens intresse av olika exekutörers sorger och psykiska ohälsa.

Trevlig lyssning!