Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Filmskapandet är ett sätt att skratta åt skammen"

Ruben Östlund. Foto: YANN COATSALIOU/AFP / TT NYHETSBYRÅN
Eric Schüldt. Foto: YLWA YNGVESSON

Regissören Ruben Östlund, aktuell med Guldpalmsvinnaren "The square", möter journalisten Eric Schüldt i ett specialavsnitt av podcasten "60 minuter", inspelat live på Bokmässan i Göteborg.

 

Här kan du lyssna på samtalet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

PODCAST | 60 MINUTER. I samtalet på Bokmässan inleder Ruben Östlund med att berätta i detalj om Cannesfestivalen och ögonblicket då han fick veta att han vunnit Guldpalmen med "The square".

– Jag hade smoking på mig och en nyköpt smokingskjorta. Det är lite pinsamt, men i Cannes har man smoking på sig så ofta att ingen hinner tvätta sin skjorta, så mot slutet kan det lukta rätt mycket svett på de där tillställningarna.

Samtalet kretsar kring gränsen mellan människa och djur och hur Östlund gestaltar människans djuriska drifter i filmer som "Turist", Play" och "De ofrivilliga".

– I alla dina filmer finns en form av undertryckt energi, menar Eric Schüldt, något djuriskt som dramatiseras men aldrig tillåts vara helt uppriktigt. Det finns också ett hot, om våld, om naturkrafter som släpps lös. Det finns en plats i din karriär är allting fick komma upp på ytan, helt oironiskt, utan skydd. Det är i skidfilmerna. Där är allting fritt. Det är bara ren energi.

 

LÄS MER: Jonas Holmberg analyserar "The square" 

Den mänskliga apan

– Jag var väldigt förälskad i gruppdynamiken i kompisgängen nere i Alperna, minns Östlund. Det enda viktiga var här och nu. Man kände sig ofta fysiskt hotad. I den här vilda naturen. På skidorterna försöker man ständigt kontrollera naturens krafter, hålla dem i schack. När människan stöter på sina instinkter och drifter väcks ett mänskligt existentiellt dilemma som vi måste hantera. För vi vill vara civiliserade, vi har så starka konventioner för hur vi skall vara – som man, kvinna, chefskurator. Krocken är precis det ögonblicket jag intresserar mig för.

Den berömda centralscenen i "The square" är den där en mänsklig "apa" springer in som ett performance på en middag och börjar terrorisera de fina gästerna. Eric Schüldt avslöjar i samtalet att Ruben Östlunds egen mamma Catarina i en intervju har liknat sin son vid en apa: "Han är uppfostrad som en schimpansunge."

– Hur mycket apa är det i dig?

– Jag tror att jag slåss med det, precis som karaktärerna i mina filmer slåss med sina instinkter och sina drifter. Kampen mellan kulturen och apan inom mig pågår ständigt. Filmskapandet har blivit ett sätt att skratta åt skammen. Att få ett utifrånperspektiv på det hemska och absurda i livet.

 

Du hittar samtalet och fler avsnitt av "60 minuter" här. 

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!