Ruben Östlund. Foto: YANN COATSALIOU/AFP / TT NYHETSBYRÅNRuben Östlund. Foto: YANN COATSALIOU/AFP / TT NYHETSBYRÅN
Ruben Östlund. Foto: YANN COATSALIOU/AFP / TT NYHETSBYRÅN
Eric Schüldt. Foto: YLWA YNGVESSONEric Schüldt. Foto: YLWA YNGVESSON
Eric Schüldt.  Foto: YLWA YNGVESSON

"Filmskapandet är ett sätt att skratta åt skammen"

Publicerad

Regissören Ruben Östlund, aktuell med Guldpalmsvinnaren "The square", möter journalisten Eric Schüldt i ett specialavsnitt av podcasten "60 minuter", inspelat live på Bokmässan i Göteborg.

 

Här kan du lyssna på samtalet.

PODCAST | 60 MINUTER. I samtalet på Bokmässan inleder Ruben Östlund med att berätta i detalj om Cannesfestivalen och ögonblicket då han fick veta att han vunnit Guldpalmen med "The square".

– Jag hade smoking på mig och en nyköpt smokingskjorta. Det är lite pinsamt, men i Cannes har man smoking på sig så ofta att ingen hinner tvätta sin skjorta, så mot slutet kan det lukta rätt mycket svett på de där tillställningarna.

Samtalet kretsar kring gränsen mellan människa och djur och hur Östlund gestaltar människans djuriska drifter i filmer som "Turist", Play" och "De ofrivilliga".

– I alla dina filmer finns en form av undertryckt energi, menar Eric Schüldt, något djuriskt som dramatiseras men aldrig tillåts vara helt uppriktigt. Det finns också ett hot, om våld, om naturkrafter som släpps lös. Det finns en plats i din karriär är allting fick komma upp på ytan, helt oironiskt, utan skydd. Det är i skidfilmerna. Där är allting fritt. Det är bara ren energi.

 

LÄS MER: Jonas Holmberg analyserar "The square" 

Den mänskliga apan

– Jag var väldigt förälskad i gruppdynamiken i kompisgängen nere i Alperna, minns Östlund. Det enda viktiga var här och nu. Man kände sig ofta fysiskt hotad. I den här vilda naturen. På skidorterna försöker man ständigt kontrollera naturens krafter, hålla dem i schack. När människan stöter på sina instinkter och drifter väcks ett mänskligt existentiellt dilemma som vi måste hantera. För vi vill vara civiliserade, vi har så starka konventioner för hur vi skall vara – som man, kvinna, chefskurator. Krocken är precis det ögonblicket jag intresserar mig för.

Den berömda centralscenen i "The square" är den där en mänsklig "apa" springer in som ett performance på en middag och börjar terrorisera de fina gästerna. Eric Schüldt avslöjar i samtalet att Ruben Östlunds egen mamma Catarina i en intervju har liknat sin son vid en apa: "Han är uppfostrad som en schimpansunge."

– Hur mycket apa är det i dig?

– Jag tror att jag slåss med det, precis som karaktärerna i mina filmer slåss med sina instinkter och sina drifter. Kampen mellan kulturen och apan inom mig pågår ständigt. Filmskapandet har blivit ett sätt att skratta åt skammen. Att få ett utifrånperspektiv på det hemska och absurda i livet.

 

Du hittar samtalet och fler avsnitt av "60 minuter" här. 

 

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag