Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Det är Horace som är känslostyrd”

"Ekman/Ölmedal: Sex samtal om män" är ett nytt samarbete mellan Expressen Kultur och podcastbolaget Soundtelling.
Horace Engdahl. Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

I den nya podden "Ekman/Ölmedal: Sex samtal om män" pratar Ida Ölmedal och Malin Ekman om manlighet, makt, kultur och kärlek.

Premiäravsnittet "Mansgrisens återkomst" ägnas åt Horace Engdahls triumf i Svenska Akademien – och fall i offentligheten.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

SEX SAMTAL OM MÄN | MANSGRISENS ÅTERKOMST. 

"Ekman/Ölmedal" är ett samarbete mellan Expressen Kultur, där Ida Ölmedal är redaktör, och podcastbolaget Soundtelling, som huserar Malin Ekman, mest känd som medarbetare i Svenska Dagbladet där hon skriver om medier och kultur. 

I premiärpodden blickar de tillbaka till 1974, då Horace Engdahl blev feminist. Kvinnosakspjäsen "Jösses flickor" drabbade honom med sådan kraft att han blev politiskt omvänd.

Horace Engdahl och Sara Danius

Ida Ölmedal har nu upplevt ett lika skakande och övertydligt politiskt drama med maktfullkomliga män och ridderliga systrar – i verkligheten. Och det var Horace Engdahl själv som spelade huvudrollen som mansgris, i sin kupp mot Sara Danius.

Hon tror att vreden mot Horace Engdahl hänger ihop med en utbredd känsla av att den naturliga rörelsen mot jämställdhet kan vara bruten.

– Jag fick samma känsla, om än i lägre intensitet, som natten när Donald Trump vann valet. Här trodde vi att vi var på en självklar väg mot meritokrati, jämlikhet och rättvisa, säger hon.

Malin Ekman invänder att hon är trött på de känslomässiga reaktionerna.

– Jag tycker att vi lever i en svartvit, aktivistisk och väldigt förenklad tid där allting hela tiden tillskrivs för stort symbolvärde, säger hon.

– Man kan se vissa likheter med när Sofia Olsson Olsén lämnade Aftonbladet. Hon var också en väldigt viktig symbol för tidningen och det sågs som: "Titta, här kommer metoo-revolutionen och så är det en kvinna som tvingas bort." I själva verket handlade det om mycket mer, säger hon.

 

LÄS MER – Ida Ölmedal: Nu ska Kaffeflickskungen rädda gubbklubben Svenska Akademien 

Metoo och känslor

Ida Ölmedal retar sig på att den feministiska reaktionen mot Akademien beskrivs som känslostyrd, och tycker lika gärna man skulle kunna tillskriva Horace Engdahl och hans gäng irrationella drivkrafter.

– Lojalitet, tradition, beroendet av sina kompisar, rädslan att falla från sin post – det finns massa känslor där också, men det stämmer inte lika väl in i bilden av det rationellt manliga och det erfarenhetsbaserade, känslomässiga kvinnliga.

 

LÄS MER – Karin Olsson: Horace Engdahl och Sture Allén måste avgå 

Karl Ove Knausgård

Podden handlar också om Horace Engdahl som författare, där Malin Ekman tycker att bilden av honom som en sexismens fanbärare är felaktig.

Karl Ove Knausgård. Foto: OLSEN, GEIR / NTB SCANPIX SCANPIX SWEDEN

– Jag ser likheter mellan synen på Horace Engdahl och synen på Karl Ove Knausgård. Jag ser dem som två ganska missförstådda män, säger hon.

– Jag tycker att de båda, precis som många kvinnor gör, beskriver vad det är att vara människa. Och när de mer subjektivt betraktar verkligheten och heterosexuella relationer, så blir reaktionen att det kallas misogyni, att det återspeglar deras värderingar snarare än deras erfarenhet och analytiska blick.

Podden utser även en efterträdare i rollen som mediernas kulturkunglighet efter Horace Engdahls slutgiltiga fall – den aspirerande landsmodern Kristina Lugn.

 

LÄS MER: Tio nyckelcitat ur Horace Engdahls "Den sista grisen" 

 

Lyssna på podden i spelaren ovan – eller prenumerera på den på Itunes eller Acast!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!