Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Pinsamt att Sverige inte ger eleverna något så enkelt

Utbildningsminister Anna Ekström.Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Ungas skrivfärdighet har försämrats det senaste decenniet.

Daniel Sjölin har ett konkret förslag på något som saknas.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURDEBATT. Det är pinsamt att ett land som år ut och år in lamslås av rapporter om ungas sjunkande läsförståelse, och nu senast även debatterar försämrad skrivfärdighet, inte ens har en intelligent, nationell uppsatstävling.

Ja, en tävling, men låt mig förklara: Intelligent för att den får barnen att skriva bättre i stället för bara belöna dem som redan kan skriva. 

Det finns mängder med banala småtävlingar. Nån slänger ut en prissumma, ett ämne och en deadline. Den största heter ”Lilla Augustpriset”, men efter drygt tjugo år lockar den fortfarande bara pass 500 unga, mest gymnasister, att skicka in. Det är typ ett par barn per kommun: Flitiga Lisa och Duktige Pelle (det går tre-fyra Lisor på varje Pelle). 

Att bara sätta sig ner i skolan och skriva en uppsats på ett par timmar, som sen betygsätts, är för övrigt en skymf mot skrivandet som hantverk. Det är inte så du förbättrar dig. Det är så du stigmatiseras.

De vet vad hur nyckeln ser ut och fungerar

I vårt land finns samtidigt tusentals specialister – lärare, pedagoger, författare, skrivcoacher och hela organisationer som exempelvis Berättarministeriet – som dagligen gör stora insatser för enskilda, men det sker alltid lokalt.

Poängen är att de vet hur nyckeln ser ut och fungerar: Gör om! Skriv om! Beröm och kritisera! Förbättra, gå på texten igen! Helt uppenbart arbetas för litet med detta i klassrummet i dag. I min hand håller jag just nu antologin ”Happy place”. Fyra åttondeklassare har haft turen att få en lärare som brunnit för deras skrivande, och gått hela vägen till en bok. 

Grundspråkligt står dessa purunga inte en millimeter i kompetens efter riktiga författare. Åttondeklassare! Man ser på en gång varför: För att de är genier? Nej, för att de helt säkert har slitit. Fått feedback och skrivit om. Skrivit om igen, förkastat, strukit, och jobbat vidare. Det är det enda sättet.

”Happy place” av Pelle Sunvisson, Elma Bergsland, Yasmin Jamal Ebdella, Alicia Grip och Stella Lyckhammar.Foto: P.S Förlag.

Med en nationell, rikstäckande tävling som egentligen är coachning integrerad i undervisningen, kan vi få hundratusentals texter från alla samhällskikt och bakgrunder. Min idé är helt enkelt att dopa hela landet med den kompetens som exempelvis skrivarskolorna tillhandahåller: konsten att ge och ta feedback och sedan envist förbättra. Givetvis kan man delta utom tävlan, för det är inte segraren som är viktig, utan kursmomenten och förbättringen. 

Belöningen ligger i hur mycket man förbättrar texten.

Såhär: Till två tillfällen på höstterminen och två på våren, ska eleverna inom ramen för undervisningen, arbeta hela läsåret på en och samma text. Till detta kopplas en rejäl databas där ens text blir läst och analyserad, av både elever, lärare och artificiell intelligens. Eleven läser och verbaliserar sin kritik av andras texter, och får coachning från författare, kritiker, journalister eller andra experter. Belöningsmomenten uppstår när man förbättrar texten.

Om man sen på våren vill att ens färdiga text släpps i väg till finaltävlingen, som bör har mängder med priser inom olika genrer och på olika lokala nivåer, så är det ens eget beslut. En chans på en rejäl sudd för vanligt skolarbete.  

Så kom igen UR, kom igen läromedelsföretag som Sonoma, kom igen Anna Ekström, kom igen Wallenberg eller Swedbank eller Svenska Akademien. Ni har precis som landets skolungdom – allt att vinna.

 

Daniel Sjölin är redaktör på Expressens kultursida.