Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Philip Warkander

Vad ska hända med alla inställda utställningar?

Claude Lorrain, "Landskap med Argus som vaktar Io", ca 1645. Från utställningen ”Arkadien”.
Foto: PHOTO: HARRY CORY RIGHT/BY PERMISSION OF THE EARL
Philip Warkander.
Foto: OLLE SPORRONG

Flera nya ambitiösa stora utställningar har inte fått möta museibesökarna.

Philip Warkander undrar om de kommer få en ny chans efter pandemin.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

MUSEER. Sedan införandet av pandemirelaterade restriktioner har tillgängligheten på svenska museer påverkats kraftigt. Utställningsperioder har förskjutits, hela utställningar har ställts in, medan ytterligare andra bara varit öppna under en kort tid. 

Nationalmuseums omskrivna ”Arkadien, ett förlorat paradis” stängdes i förtid. Moderna museets stora Giacometti-satsning likaså. I skrivande stund är Östasiatiskas ivrigt efterlängtade utställning om en särskild typ av japansk sömnadsteknik, ”Boro – Nödens konst”, redo att invigas, men ljuset är släckt och dörrarna till museet låsta. Många kommande utställningar lever farligt, och på museer runtom i landet diskuteras regelbundet vad som nu är realistiskt att överhuvudtaget genomföra. 

...intrikata iscensättningar av utsökta konstverk och designföremål, som knappt någon (...) fått se.

För väldigt många är detta förstås en mindre intressant effekt av den världsomspännande smitta som tagit livet av så många. Men utställningar fyller en oerhört viktig funktion – de gestaltar, samlar och påverkar diskussionen om den kultur vi gemensamt bidrar till att skapa. Samtidigt finns det något melankoliskt, nästan vackert, i denna absurda situation: alla dessa mödosamt monterade utställningar och komplicerade nät av transporter som lett till intrikata iscensättningar av utsökta konstverk och designföremål, som knappt någon utanför skaran av icke-permitterad museipersonal fått se. 

Det hela är en märklig symbol, men för vad? För en obändig längtan efter kunskap och skönhet? För en strävsam optimism, uttryckt genom hoppet att publiken snart ändå ska få återvända? Eller för något annat, mindre greppbart men samtidigt mer existentiellt? 

Den övergripande frågan är förstås vad som sker med alla dessa planer och idéer när pandemin är över. Kommer de att ersättas av nya utställningar, medan det som knappt blev av glöms bort i arkiven? Eller kommer det som gått förlorat få en ny chans att ta plats i de museirum, konsthallar och utställningssalar som nu befinner sig i tystnad och mörker?


Philip Warkander är fil doktor i modevetenskap och medarbetare på Expressens kultursida.


Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=78816&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.