Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Philip Warkander

Ledtrådar om konstnärer triggar fantasin

Marie-Louise-Caterine Breslau, Ernst Josephson, 1886. Foto: Anna Danielsson / Nationalmuseum
Karl Nordström, Gamla bron i Grez, 1882. Olja på duk. Foto: Prins Eugens Waldemarsudde.

I konstnärskollektivet uppstod kärlek och vänskap mellan skandinaver och fransmän.

Philip Warkander tyder tecknen på Waldemarsuddes utställning.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST | RECENSION. På Waldemarsuddes utställning ”Grez-sur-Loing – konst och relationer” sammanfattar titeln elegant utställningens ärende: att undersöka och visa upp den konst och de relationer som utgjorde navet i det mytomspunna konstnärskollektivet i Grez-sur-Loing, strax söder om Paris, under sent 1800-tal. 

Fokus är på den skandinaviska och anglosaxiska gemenskapen, inom vilken både vänskapsrelationer etablerades och romantiska band knöts mellan konstnärer som Carl Larsson, Frank O’Meara, Julia Beck, Peder Severin Krøyer och Carolina Benedicks-Bruce

Aningen hårdraget kan motiven delas upp i två kategorier: landskap och porträtt. Landskapsmotiven, inklusive byns välkända bro över floden Loing, är både vackra och stämningsfyllda, men mer intressanta är de personskildringar – både mer avancerade porträtt och snabba skisser, tecknade i ögonblicket – som utställningen rymmer. Periodens mode och stilideal syns i frisyrer, accessoarer och klädval, vilket ger en god inblick i det specifikt tidsbundna.

Sociala dimensioner

En gång i tiden var det just den här typen av ledtrådar som fick konsthistoriker att intressera sig för modeuttryck i konstverk, eftersom dessa detaljer underlättade arbetet med att datering, vilket senare utvecklades till en hel vetenskap. Men utöver det rent estetiska är det porträttens sociala dimensioner som fascinerar. I avbildningarna anas emotionella band mellan konstnär och studieobjekt på ett sätt som triggar fantasin och adderar ytterligare dimensioner till utställningen.

Därmed tangerar den ett samtal som det senaste året (bland annat i kölvattnet av Metoo-debatten) varit mer aktuell än på länge, om relationen mellan verk och upphovsperson. Spelar konstnärens personlighet, åsikter och handlingar någon roll när konsten ska värderas? I vilken utsträckning bör vi intressera oss för kreatörernas privatliv? Utställningen tar inte ställning, men frågan utgör en inte oviktig fond till konstverken. 

Konst

Grez-sur-Loing – Konst och relationer

Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm

Till 18 augusti

AV PHILIP WARKANDER

Philip Warkander är doktor i modevetenskap och kritiker på Expressens kultursida.