Ensemblen i "Pelikanen". Foto: Elisabeth Ohlson Wallin
Ensemblen i "Pelikanen". Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Pettersson kör skalpellen genom Strindberg

Publicerad

Anna Pettersson fortsätter att utveckla Strindbergs pjäser, nu genom "Pelikanen".

Publiken sitter andlös på Strindbergs Intima teater i Stockholm.

RECENSION | TEATER. Regissören Anna Pettersson hyser en obstinat och trofast kärlek till både Ibsen och Strindberg – alltid i polemik och i uppror. Nu leder hon dessutom Augusts egen Intima teater i Stockholm och kan vrenskas och bråka med honom på heltid. 

 

LÄS MER – Maria Edström: Ibsens människa har ingen själ att sälja 

 

I höstas satte Pettersson upp ”Fadren” och nu i samarbete med Östgötateatern ”Pelikanen” – opus fyra av de kammarspel Strindberg skrev på ålderns höst och som var tänkta för hans egen teater. Pjäsens expressionistiska stil gick hem utomlands men stycket om en dysfunktionell mamma som snor barnens mat och dotterns äkta man har inte varit lika poppis hemmavid. 

Publiken får ovett

Stina von Sydow som Modern i tidstrogen svart klänning och kalt huvud ger i början publiken order, tjänarinnans roll är struken och vi får ta befallningar och ovett.

Barnen, Gerda och Fredrik i solkiga barnpyjamas med stjärtlucka, frusna, hungriga och vanvårdade. William Wahlstedt med blodigt bandage på huvudet och Ann-Sofie Andersson Kern okammad och blek. Gerdas man Axel – här en docka i frack utan huvud – blir en styckets grymma buktalare.

Pettersson söker nya uttryck

Pettersson bedriver en avancerad scenisk forskning i sina uppsättningar - dekonstruktion kallas det ofta. Uttrycket är tämligen överanvänt och verkar numera innefatta alla slags experiment. Jag skulle snarare säja att Pettersson utvecklar och söker nya uttryck, nya former bortom poser och manér.

Med ”Pelikanen” har hon har lagt örat tätt intill och lyssnat på denna psyko-thrillers repliker och låter skådespelarna upprepa dem gång på gång, till exempel "Stackars Gerda!" eller "Stackars mamma som är så ond!" som för att utvinna alla dess innebörder och känsloinnehåll. Och jag har aldrig upplevt en så intelligent, rå och uppriktig publikkontakt: "Det här är inte roligt, varför skrattar ni?".

Publiken sitter andlös

Barnens smärta och ilska friläggs som en bultande hjärtmuskel av pjäsanalysens säkra snitt och publiken sitter andlös.

Styvt, Pettersson! Augusts teater är i goda händer.

 

Teater

Pelikanen 

Av August Strindberg

Regi och bearbetning Anna Pettersson

Strindbergs Intima teater, Stockholm

Speltid 1.45 t.

Maria Edström är kritiker på Expressens kultursida. Läs hennes texter här.

Har teaterns förnyelse slagit knut på sig själv? Se teaterkritikerna Maria Edström och DN:s Leif Zern diskutera i spelaren ovanför.

Maria Edström
Maria Edström
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag