Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Peter Englunds krig är svårt att glömma

Peter Englund är författare och historiker.Foto: THRON ULLBERG / NATUR & KULTUR
"1917. Stridens skönhet och sorg".
Ulrika Knutson är journalist, författare och medarbetare på Expressens kultursida.Foto: ROGER VIKSTRÖM

Peter Englunds stora projekt om första världskriget är framme vid det krigströtta 1917.

Ulrika Knutson läser oförglömliga scener från ett Europa där döden tagit över.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

LITTERATUR | RECENSION. Hur får en vardaglig handling högglans och djupare betydelse? Peter Englund vet vid det här laget. Lugnt samlar han notiser från första världskriget, som björnbär i en korg. Nu är det 1917. Kriget går på fjärde året. All munterhet inför riddarlekar  och stärkande stålbad har slocknat. Döden har hämmat idealismen. Kvar är leda, gyttja och svält. Alla verkar mest vänta.  

Plötsligt bryter någon ledan, för lek. Den 1 februari njuter britten Edward Mousley av snön i Turkiet, åker kälke och har snöbollskrig. Tre dagar senare startar amerikanen Alan Nichols sin resa till kriget i Europa. När tåget stannar i bergen rusar alla rekryterna ut och har – snöbollskrig.

 

LÄS MER – Ulrika Knutson: Peter Englund skulle få en gråsten att gråta

Kokain över disk

Snöbollskriget och verklighetens blodiga slag, har de alls något med varandra att göra? Mästaren Englund ger oss många sådana sinnliga bilder, från många olika källor. Lyhört låter han dem som var med ge oss ny förståelse av den tid vi kallar första världskriget.

Ett annat snövitt inslag är kokainet som dammar ymnigt under tidigt 1900-tal. Fritt köptes det över disk, utan recept, och kvaliteten var superb, enligt Englund, därför att läkemedelsjättarna satsade stort. I maj 1916 ströp brittiska armén tillgången. Kokainspadarna fick vila.

 

Trots ett skott i bröstet och ett avklippt ben fick duvan "Cher ami" ut ett meddelande från en inringad amerikansk enhet.

 

Ett vapen som fick större symbolisk än verklig betydelse var zeppelinaren. När dessa enorma luftskepp seglade in över Paris sågs det som folknöje. Publiken glömde gå ner i skyddsrummen. Men skadorna av bomberna blev reellt ganska små. Däremot dog många soldater när luftskeppen brann upp.

Kvinnornas krig

Kommunikation är en bristvara. Telefonstolpar brinner upp och ordonnanser stupar. Men brevduvorna når fram. Trots ett skott i bröstet och ett avklippt ben fick duvan "Cher ami" ut ett meddelande från en inringad amerikansk enhet. Den dekorerades med Croix de guerre

Peter Englund tecknar inte minst kvinnornas krig. Sköterskan Vera Britain begraver både sin bror och sin fästman. Som meningsskapande offer vill hon gifta sig med en god vän, som blivit blind i strid. 

Det var inte något ovanligt att kvinnor som förlorat sina pojkvänner erbjöd äktenskap åt överlevande invalider. Men Veras vän dör innan något offerbröllop hunnit bli aktuellt.

 

De dricker tappert, och hatar kriget.

 

Både i Ryssland och Tyskland går kvinnor nu ut i strid, i särskilda kvinnobataljoner. De slåss tappert, och dekoreras. Men 1917 är också desertörernas stora år. I revolutionens Ryssland lämnar soldaterna slagfälten på lätta fötter. Men särskilt i Italien straffas desertörer drakoniskt. Vi följer några olyckliga mannar i döden, och glömmer det inte.

Den 26 oktober sitter den österrikiske målaren Oskar Kokoschka i Falun hemma hos Selma Lagerlöf. De dricker tappert, och hatar kriget. Tänk att Selma 1914 hade låtit "det lagerlöfska inom henne ropat hurra till kriget". 

Jublet har för länge sedan fastnat i halsen. På natten tecknar Kokoschka författarinnans porträtt. Det blir en klassisk bild.

 

LÄS MER – Per Wirtén: 1915 är en historisk bragd av Peter Englund 

 

SAKPROSA

PETER ENGLUND

1917. Stridens skönhet och sorg

Natur & Kultur, 373 s. 

 

Ulrika Knutson är journalist, författare och medarbetare på Expressens kultursida.

Läs fler av Ulrika Knutsons texter här.